Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Bepi Famejo

Vita de na volta (in dialeto rùstego de la Bassa)

La Betina


La jera na bela tartarina, min¨a, sanguigna, pŔle scura, du uciti vivi e negri 'fa du carbuni e na scavejara de caviji mori cofÓ el cal¨dane e on bel sestin che jera spasso a vÚdarla. La ga suparÓ tute le scole con poca fadiga e la xe passÓ avocato co 'l mÓssimo del puntejo; ghe piasÚa tanto la conpagnýa, ma de moroso no la ga mai volesto savÚrgane. Le cause in Pretura la le ga senpre vinte, la ghe n'Ó bu una de cussý rognosa che tuti credÚa che la la perdesse, ma ela la se ga bat¨ cofÓ on leon e la la ga vinta, e tuta la jente ghe ga bat¨ le man. Ela no se ciapava mai indrýo, no la se 'assava mai intimorire, in boca ghe piovÚa senpre le parole che ghe jera da dire e pi de calche volta la confondÚa anca el pretore. La prima volta che la xe nÓ in tribunale tuti i avocati cˇ i ga visto sto schitorcio de fÚmana i ga tacÓ a ridaciare pensando a la s˛lita meda vigogna che vien da la canpagna, ma cˇ i la ga vista a scadenarse cofÓ on uragano e cussý sicura e persuasiva i xe restÓ incantÓ e i ga tacÓ a vardarse un co l'altro.
La Betina jera da on t˛co che la coava l'idea da farse m¨nega e la ghe lo ghea dito domÚ a so mare. La dona, par no mÚtare la fameja soto-sora, e forse co la speranza che la tosa canbiesse pensiero, la ga senpre tasesto. Coando che Betina se ga palesÓ la xe stÓ cofÓ na sita a cielo seren. 'Nte la prime a tuti ghe parÚa inpussýbile, so pare l'Ŕ restÓ muto, so mare la piandÚa senpre, so fradelo pi vecio el ga dito: "A ghemo speso on saco de schei par farla studiare e adesso che la tacava a ciapare coatro palanche la n'in dÓ on tanto de t˛co". E so fradelo pi dˇvane: "Me sorela adesso che la ghea el mondo in man la mola tuto!". Ma a la fine tuti xe convegn¨ 'ntel dire che bisogna 'assarla nare par el so destin. I so amizi no i ghin volÚa pi, la jente del paese, chi ghin disÚa de ben e chi de male, in tribunale e in pretura i xe restÓ tuti maravejÓ, el prete inveze el xe stÓ tuto contento.
Dopo on ano de noviziato Betina xe deventÓ na vera m¨nega. A l'ano drio la ga bu na bruta malatýa, i la ga portÓ in ospedale e i la ga messa in cÓmara con tute quele malÓ de cÓncaro. Ela no se lamentava mai, la zercava senpre de darghe ajuto, conforto, solievo, speranza a chel'altre e no la ga mai volesto savere che male che la ghea. La sitimana drio el primario ghe ga dito: "Ma ela, sorela, no la vol miga savere che male che la ga?". E ela ga risposto: "N˛, n˛, dotore, el me male che 'l sia quel che se vole a conta poco, mi s˛ ca lo aceto e basta!". Al so tenpo la tosa ga guarýo e l'ano dopo i la ga mandÓ 'nton lebrosario in tera de mission. La ga senpre laorÓ a pi non posso e con grande amore. Dopo zinque ani la xe stÓ ciamÓ in convento, na sitimana dopo la madre jenarale la la ga numinÓ badessa de nantro convento. Ela ghe ga fato capire che la gavarýa bu caro a stare co i so lebrusi, ma chel'altra ga tajÓ curto, menzonÓndoghe el voto de obedienza. El novo convento el funzionava a menadÚo e la nova badessa vardava che tuto nesse senpre al mŔjo. Dopo tri ani xe morto la madre jenarale e ela xe stÓ ciamÓ par nare al so posto. 'Nte le prime Betina la ga bu dispiazere parchÚ par ela el so pan el jera quelo da stare in medo a la jente che patisse e che va al Creatore: la jera nÓ a m¨nega proprio par quelo e par stare in medo a le scartofie no la se sentýa tajÓ; la se ga visto persa e drento de ela la se ga dito: "Sia fata la volontÓ de Dio!". Inveze co 'l tenpo la s'Ó ciapÓ e anca sto novo laoro el ga tacÓ a piasarghe.
Ogni tanto la vegnÚa ciamÓ a Roma par na spece de concistori; ela saÚa senpre consiliare guidare e incorajare e par le robe pi scabrose i ghe domandava el so parere. El destin ga volesto che la vaga a visitare chela mission indo' che ghe jera chel lebrosario indo' che la jera stÓ zinque ani. LÓ i ghe ga fato na gran festa e quele che la ghea cognoss¨ le ga fin pianto da la contenteza. Ela la ga bu tanto caro a Ŕssarghe nÓ. Cˇ xe morto so mare la xe vegn¨ tri-coatro jurni in fameja: so pare no 'l fasÚa altro che strucarghe le man e ingroparse, so fradŔi, le so cognÓ e i so neudi i la tratava con tuti i riguardi del mondo, ma ela la volÚa Ŕssare tratÓ come uno de la fameja. In paese la jente la la vardava con curiositÓ e gran respeto; el prete da la contenteza e sudisfazion no 'l ghe stasÚa pi drento 'nte la t˛nega. Betina anca se la saÚa da Ŕssare la capa de tute le so m¨neghe, la jera senpre a la man e a la bona, ela ghe dasÚa confidenza a tuti; se la vedÚa na carta partera la la tirava s¨, se calche sorela 'assava na porta verta o na luce inpizÓ a rimediare la ghe nasÚa ela. Guio el jera el canpanaro, el guardian del convento e quelo che fasÚa tuti i lauri da omo. Na volta el ga visto Betina in ciesa che come al s˛lito la disea la corona; l'omo ghe xe nÓ rente, el ga spetÓ che la fenissa el mistero e po' el ghe ga dito: "Sorela, se la saesse che da chý diese minuti ghe toca a rŔndare l'Ónema a Dio, indo' narýssela, cossa farýssela?". Ela ga risposto: "A seguitarýa a dire la corona!".


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Editoriale
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On delito contro la dona, che xe soto i oci de tuti. E tuti fa finta de no vÚdare! Anzi, n˛: qualchedun zerca anca de profitÓrghene...
de Mario Klein