Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Luigi Frosi

Galant˛meni Padovani de l'800

Enrico Bernardi


Quatro Ciàcoe
L'ing. Enrico Bernardi, pioniere de l'autom˛bile italiana.
Ve xe mai capitÓ de girare pa'l mondo e passando par na strada vardare la tabŔa che dise come che se ciama chela via? Semo massa ciapÓi da la pressa e forse no ghe pensemo, l'inportante xe rivare e fare presto. Tanto oramai no ghemo pi tenpo par gnente, fig¨rate se stemo lÓ a pensare chi che'l gera tissio o caio...!
A me xe capitÓ l'altro giorno de passare par via Enrico Bernardi, a la Santissima TrinitÓ, un quartiere de Padova, e s¨bito la me memoria me ga portÓ indrýo nel tenpo, quando da toseto, ghevo dˇdese o trŔdese ani, e me popÓ me gaveva mandÓ a la scola tŔnica "Bernardi", al PortŔo: no gero na gran suca, e me pare el sperava che inparasse un mestiero e che 'ndasse a lavorare presto. Sto nome el me ga cussý incuriosýo tanto da farme vergognare a mi stesso: a gero 'ndÓ a na scola che portava sto nome e no savevo proprio chi che'l fusse sto omo. Par scusarme a me go dito: "Per˛, gnanca i professori de alora a no contarne gnente su chel personajo!" Cussý 'pena rivÓ casa, sensa che me mujere me vedesse, a so' 'ndÓ a sercare ne l'enciclopedýa che ghevo cronpÓ pa i tosi quando che i 'ndava scola anca lori, cossa che ela me contava. Sinque righe de n¨maro! Gera scrito: "Enrico Bernardi inventore, insegn˛ a Vicenza e successivamente all'UniversitÓ di Padova. Per i suoi studi e i suoi esperimenti Ŕ da considerarsi uno dei pi¨ importanti precursori italiani dall'automobile". Massa poco e cussý, incuriosýo pi de prima, a so' 'ndÓ in serca de altre notissie. Cossa ghÚvelo mai inventÓ sto qua?
Intanto a go savudo che'l xe nato a Verona el 20 de majo del 1841 e che'l xe morto a Torino nel 1919. El se ga laureÓ a Padova in ingegnerýa e dopo el xe deventÓ prŔside de l'Istituto Tecnico de Vicenza. Nel 1879 el ga vinto la cÓtedra de "Macchine Idrauliche e Agricole" a l'UniversitÓ de Padova e oltre che a insegnare el se ga dÓ da fare ne la ricerca. Nel 1884 el costruisse un motore atmosfŔrico a bensina, el primo in Europa, e el lo ciama "Motrice Pia", in onore de so fiola. Costruendo sto motore, el ga pensÓ anca de dotarlo de altri dispositivi che anticipava i tenpi de'e autom˛bii moderne: el carburatore par esenpio, po' dopo el ga visto che sarýa stÓ mŔjo che l'aria la fusse el pi neta possýbie e cussý el ga fato un filtro par purificarla, filtro che'l xe stÓ utiisÓ ne'e veture solo dopo el 1926. El ga ideÓ el comando pa' la valvola de aspirassion; ancora, el ga visto che bisognava tignere lubrificÓi sti congegni, e cussý el ga reaisÓ la lubrificassion automÓtica, e no contento, par mantignere el motore pi¨ fresco possýbile, el ga costruýo un radiatore, el primo a tubi de aria. El ga pensÓ a la frission e al canbio, un canbio a tre marce pi¨ la retromarcia; dopo el ga perfessionÓ el comando del sterso e par ¨ltimo el ga sostituýo 'e bronsine co i cussineti a sfere. Insoma, el ga rivolussionÓ quelo che i altri siensiati pensava inpossýbile par chel'Ŕpoca.
Quatro Ciàcoe
La prima autom˛bile italiana: la vetureta Bernardi del 1894.
Par no farghe torto al fiolo, el ga inventÓ e costruýa la prima motocicleta in Italia e el la ga ciamÓ "Motorino Lauro". Nel 1894, el mete insieme tute 'e so invension e el costruisse la prima autom˛bile italiana: uno de i sinque esenplari 'ncora esistenti el xe conservÓ ne l'Istituto de Ingegneria de l'UniversitÓ de Padova, logicamente insieme al motociclo e a tute 'e so altre invension. Penseve che sta mÓchina (autom˛bie), in diese ani, la ga fato 60.000 chi˛metri sensa doverghe mÚtare 'e man. Par chei tenpi e co chei materiÓi la doveva proprio avere fato colpo.
L'ingegnere Bernardi el ga incontrÓ nel 1892 Giovanni Agnelli, che dopo sete ani el ga fondÓ la FIAT. Lu invesse, co altre persone de Padova, nel 1899 el ga messo in pie na fÓbrica de autom˛bii proprio qua a Padova, ma par question de schei la xe falýa s¨bito l'ano dopo. Ve pensŔo, se'l se ghesse messo d'acordo co Agnelli, Padova sarýa deventÓ la capitÓe de l'autom˛bie italian, altro che Torin. Invesse... gnente!
A go anca leto che Bernardi el gera restÓ cussý deluso e tristo par sto faimento quasi da fÓrghene na malatýa, cussý par un t˛co el se 'a gheva ciapÓ co i soci parchÚ indecisi, e el la gheva s¨ co i operÓi parchÚ poco pareciÓi a fare sti laori, insoma el ghe dava colpa a tuti e el gera senpre inrabiÓ co tuti. So fiola Pia, un giorno che la 'o ga visto pi¨ nero e tristo del s˛ito, come se ghe fusse morto calchedun de fameja, la lo ga ciapÓ soto brasso e la ghe ga dito: "PapÓ, anca se Agnei gavesse da costruire un milion de autom˛bii, chi che ga costruýo la prima mÓchina in Italia a te si stÓ ti. Ti e solo ti te ghŔ el primato!"
Cussý dopo tanti ani, me go fato na idea de chi che gera Enrico Bernardi, chel'omo che ghe dava el nome la scola che me gheva visto putŔo svojÓ e insimenýo, un omo che ga dÓ lustro a Padova in Italia e nel mondo.

Da: "Galantuomini padovani dell'Ottocento" de Pietro Galletto,
Libreria Draghi-Randi,
Padova, 1992.



[torna sopra]

 

Archivio
2022 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1  
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro

Dal nùmaro de Aprile:

Editoriale
Leggi l'articolo Ma parchÚ senpre copare?
Cossa xela sta pýcola guera quotidiana che arma na man sassina, che pr˛voca terore tra la gente de bona volontÓ?
de Mario Klein
 
Galant˛meni Padovani de l'800
Leggi l'articolo Enrico Bernardi
de Luigi Frosi
 
Arte Piovese
Leggi l'articolo Omagio a Stefano Baschierato
de Umberto Marinello
 
Da Gregnan (Rovigo)
Leggi l'articolo 'Na storia de sŔcoli
de Teresa Giuriola