Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Dinerio

Cultura orale

Le moleche
Un golosesso sorafin che costa un ocio de la testa



Quatro Ciàcoe
Eco qua na cassela de moleche fresche. (foto InVi)
"Pare, ocio che te molo! Te sa da grýpola ca te stÓneghi, unc˛ a tola quanti pitari te gheto scolÓ ca te vedo a l'˛rza 'pena disnÓ?". "Tasi, racoleta dal guselin pontýo. Co quela giandussa 'dosso te piase tastar la me˛la ai fati mii. Vuto ca te fassa 'ndar de oco a bela posta, mi, se taco smaronare in volta che, in tenpi de magra t'˛ caponÓ pý volte con le sgrinfe a mojo, de grato te i vieri zo in marina a l'onbrýa del ponte?". Gheto sentýo, barba, cossa chi s'Ó dito quei do storni cˇ i s'Ó visto? I go sentýi mi con le me rece ieri l'altro a Ciosa sul porton del Centro Ansiani seguýo da i frati de la Madona, dove me so' inbat¨o par caso 'ndando consegnare un pacheto par conto de padre Danilo, guardian del convento de Santa Crose che 'l m'Ó domandÓ un piassŔre posto che 'ndavo mesa giornada in spiaja a Sotomarina. Te la sentarýssito de sassiare le me voje de conˇssare e gustare la sostansa de quel gajardo pˇnzarse mai sentio prima?
Che la s˛ssola che t'Ó supiÓ i snaroci da pýcolo, te me ne sgaruji senpre de nove. Da quel poco che penso de 'ver intuýo dovarýa tratarse de un stranio batibeco inprovisÓ al salto da i do conpagnoni de brýscola, magari par fustegare un vecio Óstio. Sarýa come dire l'incroso de do freciÓe velenose pescÓe da quel modo de esprýmarse d'altri tenpi, de quei che xe senpre pi fadiga 'ndarghe in coste. Sicuro, caro, se go capýo puýto, stavolta se catemo davanti a un piato co na gran fuja de arnŔla rosta, ben rosolÓ, un gustoso boconsin da prete che se grÓmola volentiera co le bave ai lÓvari, giusto par farse la boca bona. Intanto te ga da tegner conto che co 'l discorso inviÓ semo a Ciosa, te la sinpÓtica sitadina de mare e de pesca˛ri, dove le tradission xe 'ncora ben masarÓe tel salmastro che va su e zo con le marŔe e ogni tanto sparsora scrocalando de boca in boca pa 'l piassŔre de tegnere in viva espression gergali popolari a ris-cio de sconparire. El potacio che te smeÓta la suca da un paro de dý insolfanÓ dal vecio granzýo che darcÓo n'Ó fato sospetare quei do baraconi radegosi, se fica tel canŔo d'un mondo de curiositÓ marinare che pochi conosse. Cade che parlemo de moleche. Te' a cusina marinara de la laguna vŔneta le rapresenta un golosesso sorafin, pressioso e rissercÓ da i bongustÓi. Digo pressioso in quanto sto prodoto itico costa un ocio de la testa, soratuto parchÚ xe fruto de un lavoro smalissiÓ da vari segreti che vien tramandÓi da pare a fiolo sensa gnente de scrito. Xe donca l'ocio del pesca˛re la furbissia che conta, ossýa la capassitÓ de saver conˇssare dal mucio de granseti pescÓi quei che ga el segno de la muta drio rivare... Sientificamente parlando se trata de un normalissimo granso de modeste dimension che vive te le nostre aque lagunari ciamÓ "carcinus aestuari", per˛ co na carateristica ¨nica. Infati vien pescÓ, ansi sernýo quando el se ga libarÓ da la so sc˛rsa dura par poder crÚssare. Quelo ciapÓ de sorpresa tel momento de la muta, la bestiola co la so pŔle molegata pi¨ xe incapasse de difŔndarse pi¨ xe bona da magnare frita in farsura. I ciosoti, assieme ai pesca˛ri de le ýsole de Pelestrina, de Buran e de la Giudeca xe de i artisti te la pesca de sti crostacei. Par pescarli i d˛para le treze che xe de le gran rede fate a enpiria co un cog˛lo in cÓo che funsiona da trÓpola sensa scanpo. Scata s¨bito dopo la selessiona¨ra, ossýa la fase che mostra el segno de la bravura del molecante de mestiero che co 'l so colpo de ocio serne i gransi boni da quei mati. I boni xe quei che tel giro de na ventena de giorni deventarÓ moleche. Tel mucio se cata anca de i spiÓntani, quei che t'un paro de giorni bandona la corassa. I mati xe quei che non deventarÓ moleche parchÚ i ga za canbiÓ la pŔle. Le masenete invesse sarýa le fÚmane, altra prelibatessa con la sc˛rsa dura che vien bona in autuno, quando le xe piene de ovi. Ogni sernýa con difarenti caraterýstiche in tŔrmini de prevision de la muta vien tegn¨a in viva drento a difarenti viŔri, ossia de le cassŔle otagonali lavorÓe artigianalmente con parece sbusola¨re torno via fin che la pescada vien pronta da portare in piassa al marcÓ. Tuta la procedura che ghe vole par starghe drio, co 'l ris-cio che qualchedun se rangia par scontovýa, come cÓpita spesso, xe la causa principale che tien alto el presso. I coghi deventa mati instesso par frýzare le moleche infarinÓe e co le nove tendense de la cusina moderna qualcun propone anca na bela spaghetada consÓ con le moleche frite. To nona, cˇ gŔrimo in stajon, la se ne fasÚa portare un poche casa dal pessaro che passava do volte la stimana e la le metÚa a purgare drento na bassinŔla zingÓ, a bagno t'un sbatudin de ovi. Dopo che le ingorde bestiole se gavÚa sgionfÓ puýto, la ghe tajava con le forfe le ongete a una par una, po la le infarinava e la le frizeva te l'ojo bojente. Un bocon squisito ca no go pi magnÓ al mondo.
Basta cussý, sin˛ sodisfÓ de na voja te me ne movi 'naltra. Mi so' par ringrassiarte de la to spiegassion, come al s˛lito, pi¨ che esauriente, zio!


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