Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Giulia Miazzo

CuriositÓ Padovane

Le "coronare" de Piassa del Santo

Quatro Ciàcoe
Sto qua sarýa el banco "Cavalo"...
Ghe ne xe passÓ de tenpo, da quando le "coronare" gaveva un sÚsto co i santini de Sant'Antonio, le coronsine del rosario e poche altre robe! Alora, ai primi del '900, comercio e turismo i gera de lÓ da vegnere. I Pati Lateranensi del '29 co la delimitassion de la Piassa del Santo, teritorio vatican, i ga inposto a le "coronare" de espore la propia marcansýa a na certa distansa dal "confin". Se xe passÓ dal cavaleto che se verseva ai primi banchi co le rode, fabricÓ secondo el gusto e le possibilitÓ de ogniuna, fin a rivare a la situassion de unc˛: banchi tuti conpagni, co tende parasole o parapiova conpagne, co feri rientranti che no i ga da superare le misure del spassio concesso. Tuto secondo le norme de lege.
Daprima i banchi i gera trŔdese, n¨maro significativo par Sant'Antonio:
- 13 giugno 1231, giorno de la so morte (do trŔdese a specio);
- 13 le funsion de i vespri che i vien prima de la festa del Santo;
- 13 i mirÓcoli che i avien nel mondo el giorno del Santo.
Le coronare le xe stÓ ciamÓ "tredesine", ma par poco. Difati... xe stÓ necessario zontare un posto, par un scanbio regolare e no intacare i diriti de nissuna. Dopo se xe passÓ al radopio de i banchi, no de i posti (quindi 28 license). Queste le vigneva dÓ (semo uncora intorno ai ani '20-'30) a vÚdove co tanti fioli da tirar s¨.
Al giorno de unc˛ i banchi i xe ventioto, quat˛rdese fora, na setimana sý, na setimana n˛, secondo el n¨maro de i posti. El so nome el xe tipicamente del logo: "Corea"1) (zontÓ par dare la possibilitÓ del scanbio co la "Barca"), "Uno", "Do"2), "Portesina drita"3), "Portesina roversa"3), "Crose"4), "Cavalo"5), "Barca"6), "Busa"7), "Ragio del Sole"8), "Faciata uno", "Faciata do", "Museo uno", "Museo do"9)!
I banchi i vien sistemÓ a copie, in banda a ogni passagio pedonale. L'¨nico non in copia gera la "Barca": da qua la necessitÓ de zontÓrghene n'altro. El xe el primo a partire da via Cesaroti e, par la infelisse posission, el vien ciamÓ "Corea". Ma come rývei i banchi in Piassa? El xe un mecanismo un pocheto conplicÓ che le "coronare" e i "adeti" ai lavori, do par la precision, (regolarmente stipendiÓ co paga setimanale da le "coronare") sa distrigarse sensa sbaliare. I do ˛mini sa come e dove sistemare i banchi. El trasporto, unc˛, xe modernizÓ co un tratorin. Ogni luni matina ghe xe el lavoro pi¨ grosso, tanto xe vero che i scominsia a le cinque, prima del gran trÓfico. Bisogna che i sposta queli del turno 'pena finýo par sistemare al so posto queli del novo turno. I ghe ne tira fora do dal magazin che se trova drio l'Orto Botanico, e i li sistema sul posto che i gaveva lassÓ la setimana prima e i ne fa rientrare do, cussý finchÚ tuti xe vign¨ fora e st'altri i xe 'ndÓ dentro. El giorno dopo i banchi se scanbia de posto a do a do, quindi i va 'vanti col giro del sagrato esterno. In 'sto modo se dÓ la possibilitÓ a tute le "coronare" de 'vere posti boni o manco boni, de Ŕssare fora a Nadale o a Capodano un ano sý, un ano n˛ e, nel giorno del Santo, ogni sete ani, salvo el giorno in pi¨ de l'ano bisestile (e qua le se mete "vivacemente" d'acordo prima). A le nostre "coronare" go dedicÓ i versi qua soto.

Nissun se domanda
chi ga distirÓ
le tende
co le candele
che pende,
le cartoline,
i "fulard",
i pajassi de pano
che xe bruti da vÚdare,
ma che tuti
i foresti pensa de tore.
Quante xele?
Come fale
a restare tuto el giorno
col caldo che avansa,
col fredo che supia,
co la piova che bagna,
come fale,
digo mi,
a no intrigare la piassa,
ma a darghe
un tono de bon,
un tˇco de colore,
un respiro de padovan?
A le cinque del luni,
co un tratorin,
banchi che va,
banchi che vien,
se cambia turno
e postassion:
"Corea",
"Uno",
"Do",
"Portesina drita",
"Portesina roversa",
"Crose",
"Cavalo",
"Barca",
"Busa",
"Ragio del sole",
"Faciata uno",
"Faciata do",
"Museo uno",
"Museo do",
la pare 'na tiritera
del campanon,
invesse i xe i banchi
che a rotassion,
sensa intrigarse
e sensa imbrojessi,
i xe sempre i stessi,
i se sposta o i se scambia
de un posto...
sempre cussý,
par sete dý...
e, ogni sete ani,
da tante generassion,
a la crose o al cavalo,
al dý del Santo,
cˇ passa la procession,
te trovi el stesso banco.
Giulia Mazzo

1 "Corea", cussý ciamÓ parchÚ esposto a tute le corenti del chiostro a nord (el xe el primo a partire da via Cesaroti).
2 "Uno" e "Do" i gera queli in prinsipio, prima che vignesse zontÓ la "Corea".
3 "Portesina drita" e "roversa" (secondo el punto de vista) le corisponde a la portesina che se vŔrse a metÓ navata sinistra.
4 "Crose", de fronte a la colona sormontÓ da na crose.
5 "Cavalo", in riferimento al monumento del Donatelo.
6 PoichŔ la mureta in chel punto no ga un passaio, chi se trova in "Barca" el xe in posission sc˛moda par le vŔndite.
7 "Busa", ghe xe un abassamento de la pavimentassion.
8 "Ragio del Sole": d'inverno el xe l'¨nico banco che, a un šerto momento de la giornada, el riceve un ragio de sole da el spaco de via Cappelli.
9 "Faciata uno", "Faciata do", "Museo uno", "Museo do", no ga bisogno de spiegassion.

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