Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Ugo Suman

Devossion popolare

La Candelora

Quatro Ciàcoe
Chi sa quanti in sto mese parlarÓ de sta festa devossionale dedicÓ a la Madona che tuti conosse come la Candelora, par výa de le candele che vien benedýe e consegnÓ ai fedeli parchÚ i le custodissa in casa come segno de protession. Solitamente, da le nostre parte, se usava inpissarle par brusare le fojete de ulivo, quando un bruto tenporale minaciava na tenpestada su i racolti. Ma la festa ga orýgini misteriose e sicuramente pagane, come quasi tute le feste religiose, e non solo par quelo che riguarda la presentassion al tenpio par la purificassion de la Madona e la circoncision del banbin, ma par altre formalitÓ pagane che coincideva co sto mese. Se usa dire che el cristianÚsimo primitivo, par no fare a b˛te col paganÚsimo inperante, el ga batezÓ tante usanse e tradission pagane, canbiÓndoghe solo el nome. A sto punto la storia vera no spiega ne i mýnimi particolari la festa pagana che sta soto a la Candelora; sicuramente la ghe gera e la doveva avere na serta inportansa par la zente, se la xe stÓ ripresa da i cristiani. Solo che qua se fa strada la legenda che de storia vera ga ben poco, ma che riussiva a sodisfare el desiderio de capire e de conˇssare de tanti fedeli.
Un prete vecio del me tenpo che gera in parochia come pensionato e sensa un incÓrico speciale, nei giorni de festa, qualche volta, el sostituiva el maestro de dotrina malÓ, el faseva na sorte de precariato al roverso, nel senso che no 'l gaveva speransa de cariera: " Don Piero fa el stropabuso" diseva la zente, e gera vero. Ma quando el ne capitava a noialtri pi¨ grandeti de la quinta, gŔrimo contenti parchÚ, invesse de le domande e le risposte da inparare a memoria, el ne contava parÓbole de so invension, su tuti i argomenti del catechismo. Na domÚnica de febraro co un soleselo che scaldava quanto na candela su na cÓmara, come dire gnente, el discorso se ga fermÓ su la Candelora che gera passÓ solo da tre giorni. Don Piero ga scominsiÓ s¨bito da le usanse de i pagani del tenpo antico, usanse anche terýbili ma senpre segno de na fede, de un desiderio, de un bisogno, parchÚ la fede ga un mÓnego par tute le necessitÓ.
"La tradission de la Candelora" scominsiava don Piero, intortegiÓndose el tabaro su i zenoci, "vien da distante, da na tera che no se pol gnanche inmaginare, piena de conossense, de civiltÓ, de tradission e de divinitÓ. Quasi ogni categorýa gaveva el so dio protetore, co le so legi, le so feste, i so giorni dedicÓ, le so oferte e le so inmÓgini, statue o altro. Ne la tera dove xe nato Ges¨, ghe gera divinitÓ che vegneva da l'Egito, dove se ga rifugiÓ san Giusepe col Banbin, che Erode voleva copare. Una de ste divinitÓ se ciamava Iside e la rapresentava, par i so devoti, la tera che vegneva fecondÓ da l'aqua del fiume Nilo. Un fiume grandissimo e profondo, navigÓbile come el mare, che in ogni stajon de piena, inondava tute le tere che ghe stava torno e solo grassie a la so aqua, la zente podeva coltivare racolti e magnare par vývare. Le stajon in quei loghi no xe come le nostre quatro, lÓ ghe ne xe solo do e adesso, par esenpio, da noialtri xe ancora un fredo boja e invesse da le so parte xe scominsiÓ la primavera. I devoti de Iside, che nel so culto gaveva el posto de la Madona, i la festegiava co de le cerimonie propissiatorie domandÓndoghe la so assistensa e la so protession, par i sposi, par le fameje, par i racolti e par tute le altre necessitÓ, proprio come femo noialtri ne i confronti de tuti i santi e de la Madona in particolare. Go trovÓ scrito in un libro antico ne la biblioteca del seminario che, el popolo de la Palestina gera tanto devoto a sta dŔa benŔfica e, ne la circostansa de la so festa su la verta de la primavera, i ghe ofriva de i doni e i ghe inpissava de le torce profumate che i piantava su la sabia in forma de cerchio. El cerchio gera el sýnbolo de la perfession e i so devoti sperava che tuto ghe fosse andÓ drito e perfeto come el segno del cerchio. Da la torcia profumata de i devoti de Iside, a la candelina de la Candelora: xe restÓ l'inmÓgine de la torcia, la festa de devossion, e la figura de na Signora del cielo, la Madona, che tuti i credenti prega e invoca ne le so necessitÓ. ParchÚ i ˛mani xe pieni de necessitÓ e de bisogni che no i pol provÚdare da soli, sensa l'aiuto del Signore trÓmite l'intercession de la so mama Santissima, la Madona. DisÚmoghe, s¨bito, tre Ave Maria e, quando andŔ a casa, domandeghe a vostra mama de inpissare, ma solo un fiantin sen˛ la se consuma, na candelina benedýa de quele de la Candelora."
Cussý, el vecio don Piero, sentÓ su la bacheta de la sagrestýa, finiva la so storia de la Candelora. In¨tile dire che, apena rivÓ a casa inpissÓvimo la candelina e anche - par curiositÓ - snasÓvimo se, par caso, no la saveva da profumo come le torce de i devoti de Iside.
Ma come sucede in tute le legende de i ˛mani che va a barufare co la storia, ghe ne sarÓ altre diverse e pi¨ documentÓ. Per˛ questa de don Piero ne la freda domÚnica de un febraro tanto distante, ch'el pare anche lu na fÓvola, la me pare abastansa bona.

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