Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Ines Scarparolo

Da Vicenza

La "Jana" e i nani de Vila Valmarana

Quatro Ciàcoe
Villa Valmarana "ai Nani".
Có te passi el Cristo, 'pena zo da Monte, te pol ciapare par na stradela indove te par che anca i griji tasa, incantà da i còcoli che se fa i morosi inte la chiete de i cantoni pi riomàtici e sconti. A te te catarè presto passejar drio na mura che costeja la magnìfica Vila Valmarana e là, da l'alto, fa la guardia on s'ciapo de nani in piera: chi co la facia bièrba e sgaja, chi perso drio i so pensieri, chi vestìo a la manco pezo e chi che fa 'l galeto co 'l so costume de corte e la paruca insiprià. Vóle la tradission che ste creature, ani enòri, fusse custodi de la "Jana", principessa che, par so scarogna, jera "nana". I sui, par no farghe pesare la so diversità, la gavéa da sùito tegnù sarà co 'l scroco 'te la Vila, metèndoghe al servissio na corte intiera de nani, da i servitori a le dame de conpagnìa, da i cavalieri ai òmani qualunque che inte on regno qualsiasi se pol catare. Adiritura, la legenda conta che parfina i animài che la gavéa torno fusse "nani", e le piante, e i fiori che spaniva torno a chel lógo...
Ma anca se na natura marègna gavéa vossudo saràrghe a sta pora tosa la speransa de poder on dì conóssare l'amore, la "Jana" la gavéa tuti i sogni che da senpre tànbura 'tel córe de le zovanete, có le riva a l'età da marìo.
Quatro Ciàcoe
Questa sarìa la "Jana", principessa nana. (foto I. Scarparolo)
E na matina la principessa, fin che la te varda fóra dal balcon, la vede al de là de la masièra on cavaliere belo 'fa 'l sole, inmagà davanti a l'armonìa de la natura de la "Valletta del Silenzio". La "Jana" se inamora de paca ma, 'tel stesso momento, la capisse anca che la so "diversità" xe 'n inpedimento massa grando e che no la podarà mai sperare che 'l so amore par el bel cavaliere spanissa e vegna liberamente ricanbià...
Par la disperassion, la se trà zo dal balcon e tuti i nani de la Vila, par el dolore de la so morte, resta pietrificà.
De la triste storia de la "Jana", xe stà dà anca altre version. De do, scrive par esenpio el francese Paul Morand che, inte on libro publicà 'tel 1974 ("Les écarts amoreux"), el conta de Orsina, nata da la fameja nòbile de i San Gerfano, 'te la Vicensa medievale. El popà de sta creatura, picola e malfata, no se dà rèchie par 'verla messa al mondo e 'l la sàra sù segregàndola inte le stanse de la so Vila su i Bèrici. A sta pora tosa, ghe resta solo i sogni e, el dì che so popà ghe regala on schéo co sora l'efige de l'Inperatore Corrado IV, Orsina la se inamora solo al védarla e la ghe sogna drio note e dì. Có la sente che l'Inperatore xe rivà Vicensa par na vìsita a la sità, la se mòca de scondòn e, vestèndose co de le strasse catà sù da la servitù, la riesse 'ndarghe rente al sovrano. 'Pena ch'el so "amore" se fa vanti, la ghe córe ai pìe, la lo inbrassa ai zenoci... Elo el se la destaca de dosso, infastidìo da chel muceto de carne; la pora nana casca in tera, morta: la ga fato on colpo par l'emossion de èssarghe 'ndà rente a tanta belessa. Par ela, "ç'était un dieu!" (scrivarà el Morand).
Altra storia vien anbientà a la fine del '700. Se parla de na principessa, Laura, nana e deforme 'tel corpo, beìssima de facia ma cativa e crudele co tuti, fin da picinina. So popà decide che Laura la vaga in sposa a 'n omo normale, on professor de létare fiorentin, sperando de darghe na svolta e on nóvo 'qulibrio a la natura. Ma propio la note de le nosse, co l'aiuto de i so servi nani, Laura la sfogarà el so odio par el "diverso", fasèndoghe pagare sta "colpa" co la vita. Có so popà ghin domandarà el parché, la se justificarà disendo: "El jera on mostro!"
Tre storie, fra 'e tante, su la "Jana", personajo de la nostra tradission folcloristica che pol definirse "creatura che porta sia 'l ben che 'l male", 'fa le strie, le fate, le nane.
Se volì vegner Vicensa amirar Vila Valmarana, podaré védar quanto bele che xe le statue de i so nani, che te varda da l'alto de l'antica mura. Le vien atribuìe a Francesco Uliaco su disegno (secondo i studi fati da Lionello Pupi e Michelangelo Muraro) adiritura de Giandomenico Tiepolo!

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