Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Ugo Suman

Devossion popolare

I Santi Protetori

Quatro Ciàcoe
No sta' mai desmentegarte del to Santo Protetore e abi cura del capitelo!
I telegionali de tute le television private e pùbliche ga scominsià da più de un mese a bombardarne de dì e de note, co le notissie sul caldo. A misurarne i gradi, a fare paragoni, a predire disgrassie e malani par i veci in particolare, a somenare consili, diete, sistemi e anche paure. Tuto tempo consumà par gnente, secondo el me parère povareto, e co la zonta del spreco de energìa elètrica, par le telecamere e de l'aria condissionà che inquina sempre de più. Bisogna proprio dire che, fra tanti modi de guadagnarse la vita el giornalismo - se fa par dire - ga inventà anche sto informare smanioso e martelante, naturalmente a roda lìbera come quei del balon, par guadagnarse la pagnota, restando al fresco. Gnente da dire. El tempo ga amaestrà i òmani che da le caverne ai nostri giorni, ga trovà sempre el modo de guadagnarse la vita sfrutando le ocasion fornìe da i tempi e da la natura.
Ma questo no xe logo par discorsi del genere. Solitamente su sta pagineta scarsa, se trata de fati che riguarda, almanco in parte, le tante devossion popolari, quele de un tempo che, dopo sècoli de utilità e de pràtica, xe morte su le strade del progresso. Una de quese riguardava 'I Santi Protetori' che in altra maniera sarìa stà i santi Patroni, come dire tuti i nomi de i Santi che se conossa, parché ogni santo xe patrono de chi porta el so nome. Ogni creatura umana che gabia un nome ga nel so santo omònimo un Patrono personale. E no xe raro che qualcun voja darghe un Patrono al singolare - dopo quelo generale de san Bovo e sant'Antonio del fogo - anche a le bestie che ga un nome cristian. A sto propòsito, ne le campagne del rovigoto che confinava col Po, verso Ferara, go visità co i me compagni de scola in gita, sùbito dopo l'aluvion de i ani Sinquanta, un oratorio desperso dedicà ai Santi Patroni, come se podeva lèzare su la soja del portale. L'aqua lo gaveva rovinà come tante altre costrussion de la zona ma, nel sofito che gera piturà a spìgoli e che disegnava un cerchio grande tuta la stanseta, se podeva védare le teste de i Santi come un cielo pien de stele, qualcuno col so nome scrito sul colo, e tuti i altri anònimi ma Santi anche lori. Ne ga verto la porta la custode de l'oratorio che gera anche la campanara del paeseto che no ricordo el nome, se tratava - ne ga spiegà la custode - de quasi novessento ànime (tuti i paesani de quel tempo) che gera rapresentà fra el sofito e la parete che l'aqua gaveva rovinà. La ne ga spiegà la storia de un voto fato da un signore de Ferara che gera el paron de tuto el paese e che gaveva stabilìo de fare in quel posto l'oratorio nel 1650, come xe scrito su le carte che tien el prete in canònica.
La zente del logo e anche altri de i dintorni, gera devoti a sti Patroni parché ognuno pensava de avere el suo, rapresentà in uno de quei visi. La festa se celebrava co la sagra del paese, na setimana dopo quela de l'Assunta. Me xe restà impresso sto oratorio de i Santi Patroni, parché el gera desperso in mezo a la campagna come un casoto de anguriara, sensa nessun segno particolare al de fora de na nichia de marmo tacà a na parete esterna, dove doveva èssarghe stà na campanela. So' tornà do-tre volte ne i ani Setanta, pensando de trovarlo e magari rivédarlo restaurà, co la so campanela e la porta nova. Quela che ne gaveva verto, la custode, gera derucà e piena de quadrati de lamiera par tegnerla unita. Invesse gnente. Me ga tocà andare dal prete che, naturalmente no gera più quelo de i ani Sinquanta e che saveva solo che l'oratorio de i Santi Patroni, gera crolà de note. Na matina i contadini che andava par le biétole ga visto un mucio de rovinassi e gnente altro. L'incuria de i òmani, el salso penetrà su i muri co i alagamenti gaveva fato el so lavoro de distrussion. Su i libri che lu me ga mostrà, no se ghe dava importansa a le piture, né se conosseva el nome del pitore, gera solo scrito la data presunta de fabricassion, el nome del signor ferarese che lo gaveva fato costruire e l'ato de donassion a la parochia de quel tempo, da parte de i eredi. Le campagne gera sta vendùe e smembrà in tante pìcole e medie cesure che de sto oratorio de i Patroni gaveva solo sentìo parlare da i so veci.
Se podarìa conclùdare che se trata de la sòlita storia. Ne i sècoli xe andà persi, par l'incuria de i òmani e par le malefate del tempo, na infinità de oratori e capitèi anche de valore, fra l'indifarensa quasi totale: gnente de novo. Ma i Santi Protetori o Patroni se volì i ga fato tanta strada ne na vita de i òmani. Basta pensare che ogni paese e ogni cità, anche le più importanti del mondo, ga uno de sti Protetori che velia su i coverti de le case e su i campanili de le cese. Qualche paese e qualche cità ga el stesso nome del so santo, solo che, par quelo che se pol védare dal de fora, no me pare che quei de i nostri giorni ne tegna conto più de tanto. Sta capitàndoghe ai Patroni quel che ghe xe capità, da tempo, ai àngeli custodi che quasi no se ghe ne parla più. Le gera solo fàvole? Pol darsi. Ma le fàvole ga sempre dentro na so verità, e la xe quela che pol consolare ogni creatura.

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