Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Luigina Tavi

Da Belun

Vója de zogar

An s-ciap de boce: dal stradon e dal boschet son in montagna a genziane. Era el 2 giugno 1946, no se véa l'età par votar Monarchia o Republica... Mi son quela in mèdo in pie.
An s-ciap de boce: dal stradon e dal boschet son in montagna a genziane. Era el 2 giugno 1946, no se véa l'età par votar Monarchia o Republica... Mi son quela in mèdo in pie.
"ò vója de genziane.../de prà de narcisi/de visi/che da tenp/stà sot tera.../ò dentro na guera.../ò vója de aqua/quela su de le crode/che dó la se buta e,/no la sa par dove.../ò vója de 値 mar/co onde ingrespade/ò vója de zogar.../co tosatèi pa le strade/e sentir la to vóz/che me ciama.../ò tanta vója de ti,/ Mama."
Sì: "ò vója de zogar co tosatèi pa le strade" e, a le olte la not có me cate sveja pi che fusse dì, fae an zógo tut par conto méo: méte a posto le me strade, quela davanti casa méa e anca "lu, al stradón" la strada nazional. Pa méter a posto intende questo: vede de riportar al tut a misura de boce "ultimi ani Trenta, primi ani Quaranta" có de màchine ghe n弾ra una, sì e no ogni tant e no par vera gnanca contarlo ... le strade, come prà e boschet i era "i nostri campi giochi." Pi de tut me piase sbàter via al condominio, tirà su da ani, e meter so quel so posto "al spartineve" l弾ra la nostra nave... se 地déa pa mar deventando parfin pirati!
Cossì co 値 stesso entusiasmo par al boschet dove se deventéa veri indiani. Poca la diferenza: an fazolet tabacon in testa: pirati, al stesso, ligà torno la fronte pa fissar na piuma: indiani; tant che i nostri amighi de 値 cor era lori: al stradon pa 値 spartineve e al boschet pa i àlberi. Po al spartineve có l弾ra tut indafarà par via de la neve eco che al stradon a lo trasforméa pian pian so vere piste de giaz, prima tuta na crosta de neve ben batesta, po stacandose la crosta a tòch, eco ste strisse longhe, lustre come speci... cielo che bele sgissolade: altro che le gare olimpioniche!
Sì, al stradon l誕véa quel no sò che da méter in moto la fantasìa de noialtri boce, che se féa ogni dì a pie 地dando e tornando da scola: cossì eco i paracar da saltar, fóss da perlustrar, muret da caminarghe sora, eco che rivéa qualche car tirà da cavài, mui, vache, caret spendesti a man e, noi, se era senpre pronti pa saltarghe sù... na vera aventura. A propòsito de car, se véa senpre na gara in corso: chi che contéa par primo 220 cavài e par far pi interessante al tut, anca 12 gobi e 100 persone co i ociài, vinzéa la partida. Cossa che se vinzéa? Gnent, ma ve pàrelo póch la sodisfazion de rivar primi, senza inbrojar. Sì, era proprio "altri tempi" e me vien da domandarme quanti ani che starìe pa rivar, al dì d誕ncói a contar 220 cavài, tacadi al car,... alora bastéa sol setimane... e i cavài se véa inparà a conósserli dirìe tuti, paroni conpresi... come che pól far 壇ess i tosatèi co le màchine...
E, senpre la not, co me cate sveja e lasse co al pensier "stradon e boschet", ècome ai zoghi, davero tanti e par tuti i gusti.
Prima de tut "scondicuch" co an vero baticor rivar a tanarse prima, che quel de turno rivesse lu a catarne. Có se féa la conta, de sòlito se contéa fin a "31" o filastroche varie... "La gallina ha fatto l置ovo tutto bianco tutto sodo, la gallina qui non cè, è nel pollaio che fa coccodè" e altre: "ànega batànega, pissa budèi, conta fin al 36, trentasèi de la malora ti te sé dentro, ti te sé fora"...
E 致anti co i zóghi: córerse drio, lanpa scanpa, ladri e carabi, libera ferma, l誕nel, palla prigioniera, pecore venite a casa: un al féa al lupo, 地altro al Pastor e st誕ltri tuti pecore; al pastor al ciaméa le pecore parché le 地dasse a casa, ma ghe n弾ra al lupo pa la strada che al magnéa carne el bevéa sangue... che paura che véa le pecore corendo verso casa... Pi che interessante "vivi e morti"; pense che 値 sie "l誕vo" de i Birili, sol che se doperéa scaje, no tant grande che stéa in pie là una fianco a st誕ltra, drio al nùmero de i zogadori. E eco le balete de teracota che se féa co la créda ciolta do rente al rui e che se cusinéa entro al forno de la cusina economica, senpre inpizada; no ghe n弾ra gas o eletrico. E... vanti che dir del "Bot" sto tochetin de legno, na spana, co la ponta da tute dói le part: ècolo là partera, an colpo co la maza, an mèdo mànego de na scoa e quel al salta via: chi che lo ciapéa in man vinzéa la partida... mi in fronte, na stelina che ancora conserve. E ancora "le bele statuine", zogo calmo, "mosca ceca" o le bale de goma tirade su pa 値 mur de la casa pa riciaparle in man, e nò co na sola bala ma anca co tre e senza sbaliar...
E i giritondo? "Al mio bel castello" "Quante belle figlie avete, Madama Doré", ma pi sinpàtico: "Giro, giro, tondo la vecia in médo al mondo, cossa fala là" e la vecia la rispondéa: "polenta e bacalà", "Me ne dala an cin a mi", "Ma gnanca se morì", "Morirà la vecia e morirò anca mi", senpre domanda e risposta e "Ma ghe ala méss al sal?" e la vecia la rispondéa de no e l誕ndéa a ciórlo, intant se ghe magnéa tuta la polenta... Có se era ben strachi, ècone a PIEPIEDIN là sentadi davanti casa sul murét bass co i pie in avanti: co na filastroca diversa de quela de NONNA "Ena" publicada so Q.C., letere al diretore, majo, in ocasion de i so 106 ani (auguri!).
"PIEPIEDIN VALENTIN, TRE NARANZE-TRE LIMONI-PER ANDARE IN OSTERIA CìPELO CIàPELO E MéTELO VIA" e, có Mama la ne vedéa là sentadi, savéndone ben strachi la ne ciaméa, a le olte giusta in tenp che se tachéa co i nostri "CORI" e se cantéa, se cantéa... La guerra la ghe n弾ra, ma lontana da noi... ma eco che, come "an lupo feroce" lè rivada, sofegando, anca la nostra vója de zogar... che ancora me cate dentro.

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