Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Pietro Gattolin

Memoria euganea

Quando se ’ndava a botega
Quando se ’ndava a botega… ogni botega gheva el so nome.

Na volta le farmacie le jera senpre verte, ma de sicuro le jera assè poco frequentà.
Na volta le farmacie le jera senpre verte, ma de sicuro le jera assè poco frequentà.
El becaro – Chée ciare volte che se ’ndava a conprare calcossa a jera na conbinassion, da Pascoa o da Nadale; la carne dal becaro la jera pa’ i siori, e par i poareti bastava passarghe davanti e vardare.
El casoin – El vendéa de tuto, ma tuto siolto, de confessionà no ghe jera gnente da conprare: ojo, conserva, pasta, riso, fasòi, farina e anca formajo; insoma a jera tuto in vista e se conprava tuto a peso.
El tabachin – Se ’ndava a conprare el sale, i fuminanti, i boli, el tabaco, tuta roba del monopolio; le sigarete de solito le conprava i siori; i poareti i conprava tabaco e cartine e anca makuba da naso.
El frutarolo – Giusto de inverno, par conprare bagigi e stracaganasse e calche naransa, ma verdure se ’ndava a catàrsele par i canpi, e anca qua la jera roba par i siori.
El fornaro – Anca qua se conprava solo farina jala e bianca; el pan, par la festa, ma in casa se faséa el schissoto e poenta calda brustolà; de ’e volte pan biscoto par fare supa, raramente.
El munaro – Se ’ndava a masenare el formento e anca el formenton e se portava a casa la semola par le galine e anca par el porsèo.
Dal semensaro – Se conprava somense da somenare, fasòi, megole de suca e anca piantine de versa e bròcoli, ma anca tràpole par ciapare le séleghe, on poco de tuto.
Dal socolaro – Se conprava spaghi da scarpe, cordoni de curame e anca curame e senge, tirache, ec. Tuto el resto se conprava al marcà, come formajo da gratare, el ton e anca sardèe soto sale, par fare i bìgoli in salsa.
Dal spessiale – Se ’ndava a conprare i purganti come la manesena, na spece de pólvare par tute le ocasion, el spirito, cossì el jera ciamà el alcolo, l’ojo de siropeto par purgare i putèi quando che i jera stitichi, e de i piramidoni par el male de testa. Le farmacie de sicuro le jera assè poco frequentà.
La pescarìa – Na volta tanto se ’ndava a conprare le sardèe, par métarle in saore e anca el bacalà che na volta el costava poco; el jera el magnare de i poareti; adesso el xe deventà na prelibatessa; co quelo che ’l costa i ne ga tolto anca questo.
I bàcari – On anbiente, che na volta se ciamava cossì, ’ndove se vendéa i sponcioni, frequentà da i fachini e i pescadori, ma anca da i murari e i pensionati; se podéa stare là anca sensa tore gnente e cussì i stava al caldo, ma anca questo el xe stà sarà, come squasi tute le hostarìe, ’ndove ’ndava i veci a contàrsea. Mah!
Na volta, anca ghe jera soto i pòrteghi vari venditori de robe stranbe, come chi che rostiva maroni e patate mericane e anca megolare che le vendeva somense de suca, senpre arente na hostarìa e le ghe metéa tanto sale, cussì i ’ndava a bévare onbre e l’osto el ghe portava fora da bévare (i jera d’acordo) e el comercio el funsionava; ma soto i pòrteghi ghe jera anca altri comerci come chi che i vendéa botoni, àstico, aghi e cordèe; e tuti se rangiava.
I galinari e i conpradori de polame e ovi – I se metéa in te ’e contrà che le portava al marcà, e la gente de canpagna i vendéa polame e ovi e cussì no i pagava el dassio.
Ma el comercio el jera na maniera de rangiarse, come portare par le fameje el late; ogni latarola la gheva i so posti da portare el late, na usansa che la se perdeva in te i tenpi.
Tuti sti botegari e sti modi de rangiarse i jera na maniera par la vera sopravivensa. E no xe miga tanto che no la xe più in giro.
Tuto el jera on modo che noantri ’taliani a ghévino catà el modo de canpare; el jera deventà na usansa de rangiarse, che ’desso i lo ciama folklore, ma mi digo che la jera solo sopravivensa.

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