Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Roberto Soliman

Da la Bassa Padovana

Spetando Nadale, tra fòle, storie e stracaganasse
Prima de l’arivo de la corente elètrica anca ne le canpagne, bastava uno bon de contar storie par tegnere sveja ’na contrà, ma senpre con ’na morale. ’Desso l’eletricità e la television ne tiene sveji, ma con la morale del Grande Fratello Vip!

Ritrovi del tenpo passà, a la sera, ne le calde stale.
Ritrovi del tenpo passà, a la sera, ne le calde stale.
Stracaganasse, nose, patate mericane e vin novo no i mancava ne le longhe sere de autuno inoltrà che portava al Nadale.
Stracaganasse, nose, patate mericane e vin novo no i mancava ne le longhe sere de autuno inoltrà che portava al Nadale.
Bastava ’on: “… se catemo stasera?” par creare on evento, senza SMS e Mail e senza òblighi de ricanbiare. Stracaganasse, nose, patate mericane e vin novo no i mancava ne le longhe sere de autuno inoltrà che portava al Nadale, ne i ritrovi del tenpo passà: le calde stale o a volte el camaroto vizin, manco caldo ma anca manco spuzzolente. La stala, par chi che non lo savesse, la jera la nostra stanza da bagno durante l’inverno, par fare el bagno setimanale in te ’l mastelo; ne le altre stajon a se usava la lissiara. In coeste sere i toseti i vegnéa mandà subito in leto dopo zena, a le sete, coerti da on trapuntin grosso na spana, e i grandi i se catava con tuta la contrà a far filò.
Tra ’na fòla e ’na storia le none le sbatéa ’na botilia con la pana del late par fare el buro, le tose da marìo le sferuzzava par la dota, e coalcheduna la jera contenta parché, maridàndose, la sarìa nà a stare in cità, tra le comodità viste ne i giornài da la paruchiera. I discorsi, in coeste sere, i scomiziava con coalche novità sentìa al marcà o fora da messa, ma dite soto voce, parché le riguardava coalche paesan, spetando che la Rosa, a la luce del ciaro a petrolio, la contesse le so storie.
La Rosa contava storie e legende con ’na morale ripetù ne i ani e deventà cultura popolare come coela del Canton del Galo o del Diavolo, storia indirizzà a le giovani parché no ghe sucedesse come a coela tosa che la ga balà tuta ’na sera co ’l diavolo vestìo elegantemente. E la Rosa la continuava con storie indove che la note la jera protagonista negativa, bona solo par i ladri e i malfatori, indove che anca i coragiosi cavalieri del medioevo i podéa fare ’na bruta fine, come a ghe xe sucesso al gueriero protagonista de la Legenda del Cavalmorto, che el ga fato ’na bruta fine assieme al so cavalo, ma che nessun ga mai catà, però el se faséa sentire de note, a i pochi viandanti, ciamando aiuto! E la conclusion de una de ’ste sere, anbientà in te on filò, la portava a racomandare ’na vita guidà da le Virtù Cardinali (prudenza, giustizia, fortezza, temperanza), prudenza che non ga dimostrà la tosa protagonista de la storia de El lago de la fémena morta.
“… al Perarolo de Merlara, tanti ani fà, la gente de ’sta contrà la se riunìa d’inverno ne la stala del Tezzon. ’Na sera el discorso de la conpagnìa el va a finire so ’l corajo e subito i òmani i scomizia a dire che le done, senza nessuna ecezion, le xe paurose. ’Na tosa, anca se la jra intenta a laorare a feri, la scoltava con atenzion e de colpo la salta fora disendo che solo le “donete” le xe senza corajo. Zóvani e veci i taca a rìdare e a sfidarla, e alora ’sta tosa la se alza in piè, pronta a sostegnere la prova de corajo: piantare on palo de fero, de note, ne la canpagna isolà, in te on posto indicà da i òmani. Jera coasi mezanote coando la tosa la xe nà fora da la stala, da sola. La sparisse tra el scuro e la nebia, e cossì la ga caminà pi forte, anca par non sentire i urli e le cojonade de i sfidanti, che i ga spetà fin matina el so ritorno. Coalchedun, alora, el ga deciso de nare a zercarla e i la ga catà in mezo a on lagheto, morta, con la boca verta e i oci spalancà.
Le longhe còtole le se gavéa ciapà in te ’l fero, che la ghéa piantà con rabia in tel fango del lagheto. Par el scuro e la pressia, tentando inutilmente de alontanarse, la gavéa credù che ’na man invisibile el la tegnesse ferma, forsi on fantasma o on orco o el diavolo; cossì ’a se ga gelà el sangoe e el so cuore corajoso el se ga fermà. Da coel giorno coel posto el xe stà ciamà: EL LAGO DE LA FÉMENA MORTA.”

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Eco l’ocasion pi adata par pensare, volere e donare la pace, l’armonia, l’amore, la solidarietà… Ma no la xe na roba da fare da soli: ocore volerlo e farlo insieme. Senò, che Nadale xelo se ’l vien pensà, visto e vissùo come quelo de on polastro sarà da elo solo in caponara?
de Mario Sileno Klein
 
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