Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Roberto Soliman

Da la Bassa Padovana

El musso, da bastonà a incensà
San Francesco el lo ga messo in tuti i presepi, però el musso el xe senpre stà on animale da fadiga e bastonà, fin a deventare, sti ultimi ani, on colaboratore de l’omo in casi sociali, dal “Pet-Therapy” a le Fatorìe didàtiche. Xe canbià el musso o semo canbià noantri?

Quatro Ciàcoe
El  musso come el vegnéa doparà na volta.
El musso come el vegnéa doparà na volta.
Eco me el vien doparà ’desso el musso, ne la pet-therapy.
Eco me el vien doparà ’desso el musso, ne la pet-therapy.
In te i giorni de vacanze da scola, passà a casa de me zia, so la strada che porta a le vale de Mejain, a vegnéa svejà da on rugolare de roe de careto che le schiciava i sassi de la strada ingiarà. I jera i careti de i poareti del paese che naséa in vale a zaparse la polenta, nata in te la “parte de vale” (gnanca 1.000 metri coadri) che ghe vegnéa assegnà dal Comune.
Ogni careto el jera tirà da on musso e so ’l careto on omo e so mojere, le zape e la sporta co i botilioni de acoa e vin, sarà co ’l castelon, e coatro fete de polenta brustolà con coalche feta de salado ranzo, rojà so on toajolo, par disnare.
E ’na volta a casa a la sera, el musso el naséa dentro par la stessa porta de i paroni e el se metéa so ’na càmara e i paroni da chel’altra. Par tera el stesso pavimento, in tera batùa! Robe da desmentegare!
Sta pora caseta, el musso, el careto e le zape le jera tuto coelo che i gavéa, assieme a le pagnoche che dovéa créssare ne la “parte de vale” par farse farina par la polenta de tuto l’ano.
E coando el musso el deventava vecio, bisognava canbiarlo, cossì, copàndolo, a se vendéa parte de la carne e la pèle da concia, par ciapare calcossa par conprare el musso novo. La carne restà la vegnéa cota pian pianelo con aromi de l’orto e magnà pociando tanta polenta, esaltando la coalità del musso e ciamàn­dolo oncora ’na volta par nome.
El musso el xe stà on animale bastonà, tanto no ’l se ribelava, ma generoso e con tante funzion. Mèjo del mas-cio. Da pìcolo el faséa conpagnìa a i toseti tanto che el xe stà messo in te ’l presepio vizin a Gesù Banbino, da grande el laorava ne i canpi e a tirare el careto par strada, el concimava la tera co ’l so luame, la mussa la daséa e la dà el ‘’so prezioso late, e da morto el daséa da magnare chi che lo gavéa bastonà.
Ma adesso anca par el musso le robe le xe canbià. Dopo on periodo indove che el ga ris-cià de sparire parché no ’l jera pi necessario in te i canpi, el xe deventà on prezioso colaboratore de l’omo in programi de intaresse sociale e economico, e la so créssita in nùmari de esenplari la xe de + 337 % in Italia in te sti ultimi 10 ani (dati Coldiretti), fin a rivare a ’na stima de 60.000 capi.
E xe nati, anca in Veneto e in tel Padoan alevamenti con produzion del prezioso late d’asina, fatorìe didàtiche con mussi, centri con sti animali amici de i toseti indove che viene aplicà la pet-therapy che la xe entrà tra le nove atività previste da la lege so l’agricoltura sociale, indove che el musso el juta i operatori in te on percorso curativo, deventando amico de i pìicoli malà. A ghin nòmino du de sti centri: “La terra degli Asini” de Mestrino (PD) e “La città degli asini” de Polverara (PD), dove el musso el trova inpiego in ànbito didàtico, ludico, turistico, in colaborazion con ULSS, Associazion, Cooperative Sociali, Grupi Scout, Sezion CAI, ec...
A sto punto bisogna rispóndare a la domanda iniziale: xe canbià el musso o semo canbià noantri?
Mi a non credo che in sti 50-60 ani sia canbià el musso, lu el resta senpre l’amico de l’omo, umile e paziente, e alora semo canbià noantri, con na vita senpre de corsa, tra tràfico, laoro, supermercato, oncora tràfico par nare in ferie, e tuto coelo che ne costrinze el vìvare moderno. E come mai i nostri fiòi o neodi i se cata mèjo con l’amicizia sènplice e paziente del musso, che al supermercato o in coa par ore, in màchina, par nare al mare? Xe da pensarghe e da meditare.


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