Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Bepin Daecarbonare

Da Thiene (VI)

Na toseta ricorda
... el se ga butà a pansa in zo, sercando de ciuciare sù da in tera tuta la graspa che ’l podéa...

Bepòn gera sfortunà, a sentire lu, parché de le oto, diese piègore che 'I gavéa in custodia, ogni tanto ghe ne sparìa una...
Bepòn gera sfortunà, a sentire lu, parché de le oto, diese piègore che 'I gavéa in custodia, ogni tanto ghe ne sparìa una...
Ghin gera tanti personaji stranbi che girava pa 'I paese a quéi tenpi; uno de questi el gera Beni, un poro diàvolo che no se savéa da ’ndòe 'I vignesse, né ’ndòe che 'I volesse ’ndare. El se fermava in pae­se qualche dì, girando par le contrà co la so fisarmonica bolsa e malridota come lu.
El caminava da un fosso a l'altro de la strada, parché el gera senpre inbriago spolpo e le fémene, có le lo vedéa rivare, le se passava la vosse: “Mariavérgene xe qua Beni, lo go visto in fondo a la strada che ’lse ranpegava sù dal fosso" e le se sa­rava sù in casa. ’Pena ’l gera bon a tirar­se in pie, Beni, el vignéa in corte, scassi­nando le ganbe; i boce ghe ’ndava in­contro e i se godéa un mondo a sentirlo sonare la fisarmonica. Lu inbrassava el strumento che perdéa i tòchi e chissà come el riussìa a cavarghe fora qualche brancà de note, garbe e bolse che, tuto le podéa èssare, fora che musica.
Quando po’ el cantava qualche cansoneta co quela vosse in falseto, el faséa rìdare de gusto grandi e putèi.
Mi no lo go mai visto serio o inrabià; el se contentava de un goto de vin o de na palanca che poco dopo el gavarìa speso in vin anca quela.
Na matina, la Silia Stagnara la xe ’ndà a cronpare un litro de graspa, e vignendo fora dal casolin la se ga inganbarà e la bòssa de graspa xe ’ndà in frantumi su ’a strada. Passava de là, par caso, el poro Beni che, có ’I ga visto sto desprisio, el se ga butà a pansa in zo, sercando de ciucia­re sù da in tera tuta la graspa che ’I podéa.
Bisognava védarlo, robe da no crédare: el tirava sù col naso e co la boca, pólvare e graspa insieme e ogni tanto, l’alsava i oci al celo disendo: “Beata Vergine, che desgrassia, quanto bendedìo trato via par gnente”e ghe vegnéa parfina da criare.
Poro Beni, chissà ’ndove che l'è ’ndà a finire i so giorni, magari ’desso l’è in pa­radiso che ’I beve vinsanto e el sona la so mata fisarmonica, senta sora a na nuvoleta de bonbaso.
Naltra figura particolare che girava pa ’I paese in quei tenpi, el gera Bepòn, ciamà cussì da tuti par la so statura e corporatura da gigante.
Alora se gera in guera, lauri no se ghin catava e tanto manco se catava da inpienare ’I stòmego, cussì Bepòn se gavéa adatà a fare el pastore de piègore che no le gera sue, ma de un contadin de un paese poco distante.
No ghe gera gnente de male a fare ’I pastore, solo che Bepòn gera sfortunà, a sentire lu, parché de le oto, diese piè­gore che ’I gavéa in custodia, ogni tanto ghe ne sparìa una. Alora el nostro amigo tornava dal paron quasi piansendo, el ghe contava na storia che quasi la paréa vera. El tacava col dire: "Maledeta scarogna che me persèguita; a gera chieto, cò le piegore pascolava drio na stradela fra i canpi, ma tuto su ’n colpo xe saltà fora quatro tedischi pieni de fa­me, e i se ga portà via la bestia più bela e, parché voléa inpedìrghelo poco xe mancà, che no i me fusila lì sul posto. Mariasanta che spavento go ciapà!"
El paron de le piègore, un poco el voléa crédarghe e un poco el sospetava che le bestie, invesse, le gavesse fato naltra fine. Intanto, na volta gera i tede­schi, na volta i partigiani, naltra volta ancora la piègora gera finìa spapolà da na colona de camion militari de passajo; fato sta che Bepòn ga perso el so laòro de piegoraro e da quel dì no se ga pi catà carne de piègora, de contrabando, gnanca a pagarla oro.
Adesso son sicuro che qualcun dirà che parlo solo de personaji stranbi e che me ricordo solo le matonade che i con­binava na volta; fursi xe vero, ma serte persone che go conossesto e altre che i me le ga contà, le se fa ricordare propio par le stranbarìe che i faseva.
Come Barco, par esenpio: mi no lo go conossesto, ma i me contava che có gera ’I tenpo de l’otavario, vegnéa in parochia de i preti foresti, par fare na setimana de prèdiche, ciamà apunto otavario, in preparassion de qualche festa inportante.
La cesa gera senpre piena de zente che ’ndaséa sentire ste prèdiche con devossion e Barco no ’I mancava mai, anca se el sacrestan faséa de tuto par tegnerlo fora da la cesa.
Bisogna savere che Barco el gavéa el vissio de comentare e contradire el pre­te a vosse alta e co parole poco adate al posto ’ndòe ’I se catava. Cussì, un dì el predicatore ga contà la storia de un martire cristian, condanà a morire imerso nel bronso fuso, e lodando sto omo el diséa che durante el martirio, in­vesse de lamentarse, el gavéa ancora la forsa de pregare e lodare Dio, soportando tuto volentiera par la so grande fede. A sto punto, Barco no ’I xe stà più bon de tàsare e, alsàndose in pie, el ga scomissià a urlare: “Ah, cossa gheto corajo de farne crédare, caro el me prete! Crédito che mi sia propio èbete? A lo go visto co i me oci Momi stagnero, quando ghe xe cascà na giossa de bronso fuso sul pie fin che ‘I laorava e te giuro mi, che dal male el saltava come na cavaleta, urlando come un danà, maledindo el bronso e tuti i so parenti."
In cesa, tuti se ga messo rìdare come mati e cussì la xe ’ndà a finire che ’I sa­crestan e un paro de volontari i ga ciapà Barco de peso e, come al solito, i lo ga portà sul sagrà a sorarse la bojana e a rinfrescarse le idee.

Da "RICORDI" de Leda Ceresara Rossi

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