Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Ugo Suman

Devossion popolare

Un presepio vivente

Quatro Ciàcoe
...el bambin el ga tocą el musso sul muso co na manina... ("Nativitą mistica" de Botticelli, particolare)
A dir la verità - anche se no 'l xe un segreto da svelare - sta volta no me vien gnente par la testa sul Natale: né poesìe, né pensieri celesti, né parole benedete, gnente de novo, che no sia stà dito o scrito, parfin da mi, che xe come dire el Gloria Patri, che ne i salmi vien sempre par ùltimo. Sta mancansa la sento come na pena interna, spirituale, come un ben che me xe stà tolto sensa preaviso e che vorìa ritrovare. Go bisogno de qualcossa par tacarme, na spinta che me sveja l'ànima e la fassa tremolare da l'emossion come na foja al vento, par farghe festa a na ricorensa tanto importante e cara come el Natale. E invesse, dentro al me ìntimo de creatura strapassà e spaurìa da la vita, xe tuto vodo, desolatamente vodo, come un deserto spalancà, sensa contorni e sensa confini.
Me passa par la mente, a moto perpetuo, ricordi dozenali de tempi lontani e confusi, sempre sul Natale, naturalmente, quelo da la fede lìmpida come un'aurora de dicembre, lucidà dal candore de na brósema dopia su le rame curve de i àlberi. L'ùnico che me vien su la pàgina de la memoria xe el presepio vivente che se faseva ne la boarìa de i Marteleti, sora al sélese scoà a la granda, col bo, el musso, la paja el Gesù Bambin su na sesta da pan. So mama vissin la ghe faseva da Madona e so papà da san Giusepe, co i vestiti de sempre, quei strassolà de tuti i dì che i gera cussì poareti ma adati al fato, tanto da confóndarse co quei de le statue de i pastori. Noialtri tosi vissinanti se ghe andava par la curiosità de védare, ma anche par pregare davanti a na riprodussion umana che ne somejava, viva, piena de fede e anche de fredo. El Gesù Bambin del 1936, lo ga fato el fiolo del Gino Fortin, el quinto: el gaveva poco più de oto mesi, le manine gonfie dal fredo e i caveji biondi e rissi che so mama gaveva petenà a posta. Ogni ano, su la corte de i Marteleti, se usava fare sto presepio vivente che durava solo na mezora par no far tribolare la zente. El tempo che bastava par mandare qualche pensiero ne la diression de le stele, insieme al canto de na pastorela. Par l'ocasion vegneva anche un prete da la parochia, de sòlito el capelan, che se portava la cota e la stola par darghe a tuti i presenti la prima benedission de Natale, parché el presepio se faseva la sera de la visilia. Se gera bel tempo in meso al sélese e senò, soto al pòrtego de la stala. La contrà tuta torno al gran completo. El musso che ga fato la so parte in quel presepio, se ciamava Batista e lo conosseva tuti in paese, parché el so paron ghe lo prestava ai poareti che gaveva bisogno de andare al mulin co dei sachi de formenton, o portare casa de la legna da i campi. Un musso vecio e straco che caminava pian, ubidiente e rassegnà a le bastonà, che andava co tuti ne la stessa maniera, sensa protestare. Quela sera però el gera agità - par quel che se vedeva - e Pace, el boaro de i Marteleti da na vita, che tratava le bestie come zente de fameja, se gaveva acorto e lo tegneva de ocio stàndoghe vissin, come el faseva col bo da timon che se ciamava Vitorio Veneto, ma che stava al so posto calmo e inmòbile. Batista, invesse, a un serto punto, dopo aver tirà un par de peade in aria, el se ga messo a magnarghe la paja torno la sesta del Gesù Bambin, anche se el boaro e la mama del pìcolo lo tegneva soto el tiro de i oci. Ma el bambin, che gera abituà a vìvare co le bestie, senténdolo vissin el lo ga tocà sul muso co na manina, e sùbito el musso se ga fermà de magnare e se ga messo ne la posission del so personajo. El prete no ga mancà de rilevare el fato, tirando le rédene del discorso su la potensa che ga l'inocensa su le creature e, dopo na orassion in latin, el ga dà la benedission co l'aspersorio che gaveva l'aqua santa giassà. La prima benedission del Natale su la corte de i Marteleti: na tradission par tuta la contrà.
Go ripassà sto fato natalissio distante ma vivo, par do boni motivi credo vàlidi. El primo, parché xe tempo de Natale el fato lo riguarda: vien messa in mostra na devossion agreste abastansa praticà a quel tempo fra la zente de i campi. El presepio vivente, ne la magior parte de i casi se faseva diretamente ne la stala, par na devossion, a uso de fameja: quelo de i Marteleti gera speciale. El secondo motivo, xe quel Gesù Bambin del 1936, che gaveva nome Mafeo, che xe vegnù grande, l'è diventà un me amico e semo stà soto le bombe insieme. Dopo la guera, l'è emigrà in Svissera, el ga fato fameja e anche na discreta fortuna come albergatore: da cameriere a paron. Ma la parte più interessante de la storia xe che un fiolo de Mafeo xe diventà prima dotore, e dopo prete missionario su na foresta del Brasile. E sto so papà che gaveva fato el Gesù Bambin sensa saverlo, par comprarghe na màchina da radiografìe, indispensàbile a sto so fiolo dotore e missionario, che prestava la so òpera umanitaria in un ospedaleto desperso ne la foresta Amassònica, desmentegà da tuti, el ga vendù el so ristorante el se ga ritirà in pension. Sicome el xe morto in Svissera, dove el viveva da quarant'ani e anche el se faseva rivare, tràmite parenti, el me "Orto de Casa" del Gazzetin, go volesto nominarlo qua, a ricordo e a esempio, soto le feste de Natale. Go anche pensà che, quela manina che gaveva tocà el muso del musso in quel Natale lontan, gaveva caressà n'altra volta, col so dono generoso, el viso de chissà quanti putèi malà e poareti che so fiolo curava, par conto e in nome de quel stesso Gesù Bambin del presepio.

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