Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Mario Sileno Klein

Editoriale

Manca on monumento a i òmeni indispensabili!...
Anca ne i nostri paesi, ghe xe momumenti de ogni tipo e de tuti i gusti: parfin el monumento a i bogoni, a la mélega, al fromenton, a la bicicleta, a l’inpajadore de careghe, a la Lira, al toro, al can, al gato… Te ’l simitero monumentale de na sità veneta, ghe ne xe uno dedicà a chi ga reso on servizio a la Patria…

Monumento alla Lira, in Piazza Cavour, a Rieti.
Monumento alla Lira, in Piazza Cavour, a Rieti.
Sta question de i òmeni indispensabili la me ga colpìo, dopo ’ver leto el titolo so on giornale, nando tòrme el vin te na “vineria”. A dire la verità, de monumenti dedicà a òmeni che vien ricordà par meriti de arte, de leteratura, de servizio a la comunità, de sacrificio pagà co la vita… ghe ne xe na caterva. Anca le nostre cese storiche le ghe ne xe piene: el Santo e Santa Giustina a Padova, San Zen a Verona, Santa Croce a Firenze, San Zanipolo a Venezia…
No se cata, però, e no se ghe ne parla gnancora de on monumento “a i òmeni indispensabili”.
Epure la storia la ricorda personagi ritegnù inportanti par la vita de tuti: Garibaldi, Mazzini, Cavour, Dante Alighieri, Petrarca, Manzoni, Tassoni, Goldoni, Cristoforo Colombo, Cadorna (fin quando?), Diaz…
Se ’ndemo pi indrìo, anca senza monumento, a vien ricordà personagi come Nerone, chel Nerone che ga incendià Roma, no parché el gavéa fredo a i piè, ma parché el voléa védare “l’effetto che fa” on cussì grande bugnelo. E dopo el ghe ga dà la colpa a i cristiani. “Cossa faralo el mondo senza Nerone?” el ghe ga dito al so amico Tigellino.
E ’l mondo e la storia i xe nà ’vanti anca senza Nerone. Però, quanti no ghe ne xe stà che, come Nerone, i se xe sentìi “necessari e indispensabili”? E ghe ne xe anca ’desso che no xe boni de métarse da parte, convinti che, senza de lori, el mondo finisse de vìvare, de sicuro el va in rovina: “S’a no ghe son mi, el xe on disastro! Chi xe che pole sostituirme che no vedo uno che ’l sia bon de fare quelo che sò fare mi?” Unico, necessario, insostituibile!
Òmeni cussì i fa pi dano, che èssare utili al futuro de l’umanità, parché no i se mete in testa l’idea che anca lori no i xe eterni e che, prima o dopo, la siora Betina la vien a tòrseli, senza darghe el tenpo de pensare al “dopo de mi”, portando ne la busa tuta la bravura, la professionalità e l’arte, che magari i gavéa. E el mondo li saludarà co un: “Gheto visto? Porocan… el credéa de restare qua par somenza e inveze!...”
El belo xe che sto difeto, sto “vizio d’eterno” no l’intaca solo chi che ga veramente de i “nùmari” da spèndare, ma anca de i pori grami che no ga né arte né parte, ma che se sente chissachì. El bao de la stupidità no’l xe propio inteligente come che i dise: el fa malare chiunque: “Cossa vuto, no me ga mai capìo nissun!... I se n’acorzarà có no ghe sarò pi mi!”
D’altra parte… cussì semo fati: de tera, aqua, aria e tante zimerie. On poca de anbizion, in quelo che se fa, la ghe vole senpre, ma quando la deventa el “fazo tuto mi” la xe pericolosa e insulsa. Avere stima de se stessi no xe sbalià. Voler fare el mèjo possìbile quelo che se fa, no xe pecato. Pensare de èssare boni de farlo “cussì ben” solamente noantri, deventa stùpido, pericoloso, parché vol dire sentirse “necessari e indispensabili”. E qua se scalcagna el musso!
Bisogna che se vardemo intorno e che se inacorzemo che ghe xe anca i altri e che qualchedun el podarìa èssare mèjo de nialtri. Se no la fussì cussì, sarìssimo oncora a l’età de la piera, a le rue quadrate… Inveze el mondo el xe nà ’vanti (anca se qualche volta el ga fato passi indrìo), propio parché ghe xe stà anca òmeni che ga pensà che “semo tuti utili, ma nessun indispensabile”.
Eco: questa “è cosa buona e giusta!” E anca utile!

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