Da Ponzano Veneto (TV)
El fotografo anbulante
| 1955. Mi a Jesolo. | | Mi co ’l fiolo del fotografo. | Questa xe la storia de ’na fameja de fermi, sarìa a dir zente co fissa dimora, no come i driti che no gaveva stabilità, fin che no xe rivà i ani ’60.
Se tratava de ’na copia de sposi co dó toseti, mas-cio e fémena, che stava su un paeseto vissin Treviso; ’lora se gera ne i ani Sinquanta, ani che gavarìa segnà un canbiamento par tuti, dopo la Seconda Guera Mondial. Massa pìcolo el paese par garantir un bon lavoro e ’na vita dignitosa a quela brava fameja, che cussì se ga tirà sù le màneghe e se ga dà da far.
El pare ga ’vùo ’na pensata che co ’l tenpo ga mostrà el so valor; forse la ghe xe vegnùa có el nostro Luna Park se ga postà su quel ciòrolo paeseto; l'omo, vardando e pensàndoghe sù el se ga reso conto che in ocasion de la legra anual par el patrono, ’rivava ’na maraja de zente: tini mucini, pischerle, barorài o mèjo dir sioroti, gagi e tanti altri. Insoma el gaveva capìo che par l'ocasion gera presente tuto el paese e tuti gera disposti a spèndar e spàndar pur de straviarse e desmentegar le rogne e le brighe; cussì el se ga dito: “Parché no far fotografie a la zente che va a divertirse a le giostre?” Convinto che el gavarìa podesto ’ver un bon guadagno el se ga organizà de tuto punto e co la mujer el ga dà el via a la so aventura de fotografo anbulante.
El capitava tante volte dove che postàvimo el nostro Luna Park, el se meteva proprio a l'entrata, da dove passava par forsa tuti i cusistà; el gaveva un trapiè alto un paro de metri che se podeva piegar, dove el picava, par mostrarle, tante fotografie de zente contenta, fate in altre sagre, in maniera tal da far védar cossa el gera in grado de far e che risultati se podeva spetarse.
Natural che le fotografie fusse in bianco e nero, par via che el color ancora no se usava par la dificoltà de lavorassion e parché el jera massa caro de presso. Co so mujer, el rivava in Vespa de matina bonora co tuto el so armamentario che la dona, sentada su la sela da drìo, tegneva su le spale; ’na volta sistemài, l'omo ciamava a gran vose i clienti e mostrava i so capolavori. Se podarìa domandarse come el jera in grado de consegnar la fotografia a i racli paesani che se gaveva fato imortalar su lastre de arzento, visto che fenìa la sagra tuti ’ndava par i fati sui; no se parlava gnanca de far ’ndar i clienti su la so botega a tor la fotografia, fata magari a co i cei co la morosa, par via che quasi no ghe jera mezi de trasporto e co la bicicleta più de tanta strada no se podeva far.
El problema però ga ’vùo la so solussion: l'idea xe vegnùa e cussì i ga pensà che se le fotografie fusse stà fate a la matina presto, l'omo gavarìa podesto tornar nel so laboratorio co la Vespa e tornar in tenpo par consegnarle prima de mesodì, po’ se i scati fusse stà fati nel primo dopodisnar el gaveva el tenpo de tornar da novo in laboratorio e prima de sera portar el lavoro conpìo.
Anca se ghe jera da spetar qualche ora a tuti ghe ’ndava ben cussì, a quel tenpo pochi gaveva la machina fotografica e soratuto i tosati ghe tegneva a èssar imortalài co qualche bela tosa, magari conossùa proprio a le giostre e che, no de rado, sarìa deventada morosa e dopo sposa.
El fato che i vegnesse drìo in primavera e in istà, de paese in paese, al nostro Luna Park ga fato sì che se deventasse amighi; tante volte i magnava co noaltri, se ghe ofriva quel che smorfìvimo de solito. Lori jera ben contenti anca se i se portava un pranso poareto drento ’na gaveta, tipo quele da militar, parché sentarse su ’na tola soto la tenda davanti la carovana, in mezo a la natura, a l'onbra de àlbare e frasche tipo i canpegiatori de ancò, jera securamente mèjo che smorfir in piè o sentài su la Vespa. Noaltri giostrari se jera eterni canpegiatori.
Co ’sta copia de fotografi anbulanti se ga fato proprio amicissia tanto che dopo un pochi de ani, visto che i gaveva fato fortuna e cronpà ’na botega de fotografo co l'apartamento de sora a Jesolo, e là i jera ’ndài a vìvar, i ga volesto ricanbiar, anca se no ghe ne jera de bisogno, i piasseri ricevùi da noaltri. Xe stà cussì che, visto che a quel tenpo mi gavevo siè o sete ani e i diseva che jero tanto mingherlin e picenin par la me età e gavevo bisogno de mar parché l'iodio me gavaria fato ben, so’ stà ospità par dó o tre setimane da quela copia de fotografi che gaveva fra l'alro el fiolo più o manco de la me età, gavemo podesto cussì zogar e passar tanto tenpo insieme.
Po’ so’ ’ndà anca in montagna a Polpet da un me parente che gaveva quatro toseti senpre par rimétarme.
Par mi i xe stai periodi beli da no crédar e li ricordo co nostalgia; me par che i sia passài massa svelti e no i me gabia lassà el tenpo de rèndarme conto de quanta contentessa provavo. Tra ’sti bei ricordi ghe ne xe, però, uno che me fa cascar zo ’na làgrema: gera verso sera e mi co salvagente, secèo e paleta gero drio tornar par ’na stradeta verso la botega del fotografo, dove che stavo, quando co gran sorpresa go incontrà me papà, che a difarensa del solito, che no el me badava, el me ga fato ’na caressa che me ga inpenìo de piasser e contentessa: jera la prima volta che me papà se ga fato védar afetuoso; no jera mai capità, ma ’na volta se usava a scóndar i sentimenti co i fioli. Ancora ’desso sento la mancansa de quela caressa e quel dolse ricordo me porta indrìo a rivìvar un momento magico de la me esistensa. Quela fameja de fotografi xe stà nostra amiga senpre, almanco fin che xe stà vivi i veci, po’ come capita i contati tra i fioli se ga fato man man più radi fin che ognun xe ’ndà par la so strada co la so nova fameja. De ’sti dó sposi bravi e insegnosi me resta el bel ricordo de la so onestà, de la so spontanea ospitalità anca se noaltri se jera de i driti, tante volte visti mal da i fermi. Jera, però, altri tenpi.
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Editoriale
Setenbre: tuti a scola?
La xe na bela domanda, anca parché, tra giugno e setenbre, ghè ’ncora de mezo el mare del Covid, che no se sa se ’l narà a scola o se ’l tornarà tra i barbastreji de la giungla, dopo du ani da sparonzon tra i umani, portàndose via fin ’desso pi de 2,3 milioni de creature nel mondo.
de Mario Sileno Klein
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