Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Dinerio

Sbiansi de CiviltÓ Contadina

In prestio de brassi
"Un canpo ben arÓ e consÓ, un bon santo el s'Ó catÓ." Cussý se disÚa na volta cˇ se costumava leamare le tere 'ndando...

Quatro Ciàcoe
...le tirava la boca par l'¨ltimo mezo chilo de bertajin salÓ...
"La ghe tasa ela, sbragaldora gastaldessa, co quele do suche mostose de picolon e co quela lengua pi tachente de na scarpýa fresca, la sbŔrega in piena piassa cofÓ una laureÓ in boarýa." "So Ómia bolsa in cariola, da che p¨lpito ca vien la prŔdica! Propio da chi s'Ó inamorÓ t'un baile, l'Ó maridÓ na sapa e po l'Ó pistÓ na boassa de vaca. No la me faga ostiare, chela nena che la ga cunÓ, la vaga fora dai bÓsari a le svelte se no la vole che co un stramuson a ghe drissa quel'ocio sghenbo e la scancela dal censo. So' rivÓ prima mi e s-ciao, bela finý!" Gheto sentýo puýto? Questi xe stÓ i ¨ltimi schiti d'un coloquio spassoso che m'˛ gustÓ ieri l'altro al marcÓ de VigodÓrzare tra do ansianote inviperýe, tute rufÓe te i spersegoni de le canÓgole rosse, come do piti in amore drio becarse par un pýssego de polenta freda. Ste screansÓe le tirava la boca par l'¨ltimo mezo chilo de bartajin salÓ che lo voleva tute do parchÚ el gera stÓ butÓ zo de presso dopo le feste da un piassarolo foresto. Te sto bÓgolo me so' inbat¨o par caso e no vedevo l'ora de riportarte el sinpÓtico batibeco de quele do scroe furibonde, sensa peli su la lengua. Dime ti, zio, ma se pole tel domila spiegarse ancora te sti tŔrmini? Chi vuto che te daga reta?
VÚdito, Lalo, par entrare tel spýrito de quel diÓlogo, volgaroto fin che volemo, cade calarse te na realtÓ de altri tenpi che in parte go viss¨o anca mi, quando par nialtri el mondo contadin tegneva banco in fato de economýa, quando la megˇla de le risorse vegneva da la canpagna. Quasi tute le espression de l'Ŕpoca, parlemo fin la prima metÓ del '900, gera butÓe lÓ a la bonassa in funsion de un dominante laorar seren, duro e gualivo in mezo ai canpi. Eco che unc˛, a chi com¨nica de fato par via Internet, adiritura con st'altra fassa de la tera, e non co 'l spago de i saladi e do scatolete de pÓtina da scarpe come nialtri da boce, pole farghe maraveja na mÓssima come questa: "Chi leama dal bÚco in crÚssare de luna, no trýbola la fame dal seco cˇ 'l suna". Tuto o quasi vegneva dito a pro de un vývare tribolÓ, tuto inpostÓ su la canpagna e su i so lavori de stajon. Cussý, stando a un linguajo doparÓ par lo pi¨ te i primi mesi de l'ano, cˇ se tratava de pareciare el teren pa 'e sˇmane primaverili, gera necessario farghe bona siera ai canpi ingrassÓndoli mŔjo che se podeva de leÓme bon, prima de ararli, ropegarli da na cavedagna a l'altra e parezarli a gropon de musso par farli sgiossolare puýto dopo i piovaloni d'istÓ. SichÚ se diseva: "Loame e aqua santa, polenta tanta". Opure: "Loame, rivÓi e cavedagne, xe la benedission de le canpagne". E ancora: "Chi ga pra ga bestiame, chi ga bestie ga loame e chi ga loame da spanto ga biave da vanso". Ma non solo la stala dovÚa Ŕssare pressiosa par l'ingrasso de le tere oltre che pa 'l lavoro de i canpi. Faseva discreta funsion de consa in quel senso, par serti tipi de teren a dolse inpasto, anca na aradura fonda fata prima d'inverno invelando soto tuto quelo che gerÓ restÓ sul canpo dopo la medaura del formento e la falsadura de le cane del formenton. "Val pi¨ na bona raja d'istÓ ca no fa un bon varsuro te la tera giassÓ". Tanto xe vero che se diseva; "LÓssame pure la me stupia e el me canaro ca me n'inpipo del to loamaro". Gera questo, co 'l slongarse de le giornate, uno de i periodi pi¨ inpegnativi par la zente de canpagna. I mesi primaverili gera destinÓi a lavori grossi de movimento tera a son de baile e cariola, vanti le sˇmene che richiedeva un futýo de manod˛para e na bona dotassion de bestiame da lavoro par tirare el varsuro e la ropegara. Na bona boarýa pa 'e aradure da fondo dovÚa Ŕssare conbinÓ da un paro de bo da timon, almanco do pari de sorane da timonselo e magari un cavalin o un musso da penacio.
El tuto dovÚa Ŕssare parÓ da un bravo boaro da cavessa armÓ de gujelo co 'l ponzeto e un omo forte ai ganbi del varsuro che gavesse l'ocio bon par tegnere la drissagna. No tute le fameje contadine gavÚa la forsa suficente par laorare i canpi a disposission in fitansa o in mezadrýa, sichÚ tra fituÓi o tra mezadri se costumava inprestarse i brassi dal bisogno.
Chi gavÚa del suo invesse gera considerÓ un sioreto che podÚa permÚtarse qualche salariato a le dipendense. PareciÓ le tere, via co le prime sˇmene. E alora: "Se te voi un bon ajaro b¨talo basso co'l primo giasso de febraro". Sin˛: "Vena de febraro inpenisse
el granaro". O mŔjo ancora: "Cˇ canta la ziligogna el sorturco somenar bisogna". VÚdito, neodo, anca par ti ca te mÓsteghi calcossa de eletr˛nica, dopo na sfregolada de sta sorte al bronsiero de le memorie, ciapa banpa anca i stizi foghenti che se ga tirÓ drio, magari co na s-cianta de vecio granzýo, quele do fÚmane al marcÓ, bastansa lontane da un bel camin inpissÓ, per˛ sensa tradire le so ciare raise contadine. Te ghŔ v¨o la fortuna de catarte in fassa a do sogeti senpre pi rari da incontrare al dý d'unc˛, che apartien a l'¨ltima generassion de un mondo in via avansÓ de estinsion.
Grassie, zio, anche stavolta co le to parole calde e dote te me ghŔ vissinÓ al fogolaro del to saŔre che me dÓ senpre tanto calore par drento e par fora.

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