Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Bepi Famejo

Vita de na volta - in dialeto rùstego de la Bassa

A Medjugorje

Quatro Ciàcoe
Jera on t˛co che se sentýa dire che 'nton paeseto da la Jugoslavia i vedÚa la Madona e ghe jera de quei che nasÚa a vÚdare. 'Nton pese de la Bassa Padoana se ga riunýo na zinquantina de parsone par nar vÚdare anca luri. I xe partýi a la sera 'nte l'inbronire, in coriera, par Ŕssare lÓ a la matina drio. 'Nte sta conpagnýa ghe jera anca Toni Borela, on magnapreti, sbraicon, rasiarca e on biastemadore de prima riga che tuti i se n'Ó dÓ de maraveja. Na fÚmena, cˇ la lo ga visto, la ga dito: "MariavÚ, anca carlý viene? Cˇ rivemo, la Madona la scapa via!" E nantra la ga seguitÓ: "L'¨ltima volta che 'l xe stÓ in ciesa xe stÓ chel dý che i lo ga batedÓ." Ma la capa de ste fÚmane la ga dito: "Ma sý! 'AssŔ che 'l vegna anca elo, poareto: el ga el derito come tuti. Pitosto disighe calche Avemaria, parchÚ el se converta e finýmola co sti discursi." 'Nte la parte dedrýo de la coriera i discursi i jera difarenti. On toso ga dito a Toni: "Anca vu vegnýo a vÚdare la Madona?" E elo: "Ma che Madona: a si tuti punti 'ntel zarvelo! Madona no ga n'Ŕ! La xe tuta no invenzion de i preti par ciapare schei! Mi a vegno par perdarme via e par vedare on t˛co de mondo ca no go mai visto!" Defati el viajo a Toni ghe lo ghea pagÓ du maestri in pension e no se ga mai savesto el parchÚ.
A la matina cˇ i xe rivÓ i ga visto sta bela ciesa con du canpanili in medo a on gran spiazo e on stravento de jente ca no te capivi da indo' che i fusse spuntÓ fora. I xe nÓ a Messa, dita da on mucio de preti e frati e al dopodisnÓ i xe nÓ a sentire cossa che dise na tosa de quele che sŔguita a vÚdare la Madona. A la matina drio sti pelegrini i xe nÓ 'ntel monte indo' che par la prima volta i ga visto la Madona. LÓ no ghe jera nÚ strada e nÚ sentiero, bisognava caminare inzima a de le piere tute a ponta e a farse largo par in medo ai spini. Cˇ i xe rivÓ al posto, ghe iera na gran crose fata co du pali e tornovýa altre crose pýcole; lý sti pelegrini i ga dito el rosario e prima da tornare indrýo, tanti, ai piŔ de la crose granda, i se ga rancurÓ on sasseto. El xe stÓ on viajo gran fadigoso ma tuti i xe stÓ contenti de averlo fato. Chel 'altro dý i pi dˇvani e i pi corajusi i xe nÓ inzima al monte de la crose. El xe stÓ on vero Calvario: ogni tanto i cognÚa fermarse par ciapar fiÓ, i ga senpre pantedegÓ cofÓ cani soto el sole de lujo e i xe tornÓ tuti desfigurýi da la fadiga. Al dopodisnÓ ghe xe stÓ le funzion in croato con el Rosario; la ciesa la jera piena a marteleto: italiani, tedeschi, francesi, ingrisi, polachi e tanti altri. A la fine el frate a ga intonÓ la Salveregina in latin: se ga sentýo na cantada che parÚa che vegnesse doso el cuerto de la ciesa. Toni no xe mai stÓ su i munti e nÚ in ciesa; el nasÚa vÚdare el tabaco, i frutari e i uliviti; na volta el xe nÓ a vÚdare quei che se confessava indenociÓ 'nte i cantuni; passando par in medo a la jente el se sentýa uno difarente de luri, el se vedÚa perso, e no 'l saÚa pi 'nte che mondo Ŕssare. Sti pelegrini, che i vardava de stare senpre uniti, i se ga inbat¨ 'nton frate da Pola che parlava come luri e lý i ga tacÓ boton.
Sto frate el ga contÓ tuta la storia de Medjugorje fin dal scumizio: i segnÓi luminusi che se ghea visto in zielo e 'nte i du munti, la storia de i tusi che vedÚa la Madona, quela del frate pÓroco del paese e de la jente tuta. Ma sicome che quei che comandava i jera contrari a tute ste robe i ga zercÓ in tute le maniere da smarazare fora tuto, e el pÓroco, credÚndolo colpÚvole i lo ga messo in buso a Citluk, on paese grosso, poco distante. Che comandava sta bojosa ghe jera on capo e che fasÚa servizio ghe jera on caporale con na diesena de militari, el caporale el jera on omo del partito, rugante e cativo cofÓ na peste. LÓ a xe sucesso che ogni altra matina i catava la porta del sgabussin indo' che jera inciavÓ drento el frate verta. El capo se ga infuriÓ: el ga dito, el ga fato, el ga brigÓ, na no 'l xe sta bon da savere chi che verdÚa la porta. Sto omo no 'l saea pi che acoa trarse 'dosso, el jera desparÓ. Finalmente al caporale, che 'l jera quelo che pi de tuti maltratava el frate, el se ghea messo in testa che a vŔrdare la porta el fusse el frate par drento co on grimandelo. Alora zerca sto grimandelo prima indosso al frate e po' dapartuto, ma i lo ga zercÓ inte na maniera che i gavarýa catÓ anca on gran de mÚjo. Alora el capo el ga volesto fare mÚtare 'nte la porta on cadenazo grosso cofÓ na mÚscola dotÓ de on locheto de assale de i pi moderni, el ga volesto che la ciave la tŔgna el caporale e che 'l sia l'¨nico responsÓbile de la porta. Ma el toso no se ga contentÓ: el ga volesto mÚtarghe on militare de guardia a la porta dý e note. Par on t˛co la porta no se ga pi verto: capo e caporale i ga dÓ on suspiro de sulievo e i jera tuti du contenti. Na note xe vegn¨ s¨ on furioso tenporale. TonÓ as'ce,
s'ciantisi da mati, site che le svis'ciazava el zielo, vento e piova che Dio la mandava; se ga stuÓ la luce, la caserma tremava tuta, la parÚa la fine del mondo, i soldÓ i jera pieni de paura, i corÚa da na parte a l'altra par no saver cossa fare. Cˇ xe cessÓ i ga catÓ la porta del frate spalancÓ e elo indenociÓ 'nte la branda pacýfico cofÓ du schei che'l patanostrava. El caporale ga verto el pugno, el ga vardÓ la ciave del lucheto er la ga 'assÓ nare par tera, el xe restÓ inmatonýo. A la matina el capo ga racomandÓ a tuti che quel che xe sucesso no i ghe lo contesse a gnissun.
Col tenpo xe capitÓ che el frate i lo ga molÓ, che el capo e parte de i soldÓ che prima no i credÚa i ga tacÓ a crÚdare, e che el caporale se ga fato frate.
Al di drio sti pelegrini i xe tornÓ a casa; Toni Borela se ga fato amigo del prete, no 'l ga pi biastemÓ e tute le feste l'Ŕ senpre nÓ a Messa e comunion.

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