Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
a cura de Wanda Girardi Castellani

Da Verona

El Pantheon a Santa Maria in Stele

Quatro Ciàcoe
Antichi lavat˛i in Santa Maria in Stele
Ani fa ˛ racontÓ la storia de la pora Anzolina Leonardi, 'na storia che probabilmente l'Ó ispirÓ quela, deventÓ assŔ pi¨ conossuda, de Alessandro Manzoni. L'"Innominato" nel caso nostro, l'Ŕ stÓ el vintiotene conte Provolo Giusti de le Stele, un cao-de-roba, sior solo de dŔbiti e de cativeria che 'l g'aveva el "castelo avito" propio nel bel comune a nord de Verona (9 km.) desteso co 'i so vigneti sul lato oriental de la bassa Val Pantena. El conte Provolo co' l'aiuto de i so "bravi" comandÓ dal brigante Falasco (al sŔcolo, Paulo Bianchi), l'avÚa fato rapir da la casa de canpagna in quel de Poian, la Anzolina par costrŔnsar so papÓ, messer Giovanni Giacomo, facoltoso marcante furlan de formÓi, a dÓrghela in sposa co' la so grassa dota. Par 'sta bruta storia el conte Provolo, condanÓ da la "Serenissima", el g'avÚa lassÓ la testa soto la manara in piassa san Marco, mentre Falasco el ghe l'avÚa lassÓ a Verona, in piassa Erbe. Secondo l'usansa del tempo (1600), al conte Giusti el Consilio dei Dieci el g'aveva pura fato demolir el castel, nel feudo de le Stele. Ma el bel paese de Santa Maria no 'l ghe deve la notorietÓ solo a 'sto "gialo" pitosto nero. La so fama, el ghe la deve a una de le pi¨ interessanti maraveie del VŔneto e probabilmente del mondo; el Pantheon, un mondo soteraneo, mÓgico, favoloso e legendario, fodrÓ de capolavori pit˛rici paleocristiani, i pi¨ bei de l'Alta Italia e, quasi de sicuro, i pi¨ antichi.
L'acesso, "ad opus arquatum", l'Ŕ traverso 'na scala che parte drio a un canceleto a destra de la cesa. Andando zo, za se pol amirar de le lÓpidi murade su i fianchi con epýgrafi in latin e in greco. Ruspante inveše la scrita (in volgare) sul stema al centro de la ciave del pýcolo ingresso a arco: "ingresso al Pantheon". El Pantheon (o Ipogeo), tempio scavÓ probabilmente nel 28 sŔc., el se trova praticamente soto la cesa.
I afreschi, recentemente riportÓ a un mŔio grado de visibilitÓ a ˛pera de l'Ist. Central del Restauro, se pˇl amirarli ne le do stanse sosteranee. Costruý, secondo 'na lÓpide, da Pomponio Corneliano co' la moier Giulia Magia e i fioi Giuliano e Magiano, ne la prima metÓ del 38 sŔcolo d. C., el g'avÚa probabilmente in orýgine el scopo de onorar le divinitÓ de le aque; infati propio da lý sgorga 'na lýmpida, fresca vena che de sicuro l'Ó alimentÓ un aquedoto che, da la Valpantena, el rivava infin in šitÓ. Che el tempio pagan el sia po' stado trasformÓ in santuario cristian ne i primi sŔcoli, pararýa bastansa credýbile. specie tegnendo presente che par tanti studiosi almanco i afreschi i sarýa de l'Ŕpoca de san Zen, el vÚscovo moro veronese, morto verso el 372/380. Ma tornando ai afreschi, dopo Ŕssar andÓ zo da i 15 scalini, se riva a un coridor che dÓ a 'na celeta da dove se vŔrse do altre cele larghe 5 metri, fonde 6,50, alte 4,32 con un lucernario. El coridor rivolto a nord, a sinistra, l'Ŕ el pi¨ adornÓ de afreschi, i mŔio conservadi.
Quatro Ciàcoe
Un afresco del Pantheon
El sofito l'Ŕ impiturÓ de colori rossi, giali, grisi con 'na prospetiva che fa crÚdar a tubi de teracota incastradi uno ne l'altro. Soto, core 'na greca che la par in rilievo, Su i muri, ghŔ sŔne de l'antico e del novo Testamento, pi¨ o manco ben conservÓ.
Tra i pi¨ interessanti manufati, un'arca romana rebaltÓ che se pol far risalir anca quela a Publio Pomponio Corneliano, consolare e coretore da Venessia, forsi al tempo de Costantin. Una scrita sul cipo la ne dise che nel 1187, ne la prima domýnica de giugno gh'Ŕ stÓ la consacrassion da parte del Papa Urbano 38 con la concession de n'indulgensa plenaria a chi avarýa visitÓ quel lˇgo ne l'aniversario de la deta consacrassion. Le piture murali, paleocristiane, in tardo romano, le presenta sŔne in forme verýstiche e i Ŕ tecnicamente in stile impressionistico: l'Ingresso de Ges¨ in Gerusaleme, i tre compagni de Daniele condanÓ a la fornasa da Nabucodonosor, la strage dei Inocenti, la NativitÓ, ecc.
Bei i Ŕ anca i mosaici del pavimento che i rapresenta stele, vigne, barchete, croci, ecc..
La nicia, a destra del cunýcolo, la mostra du santi: Santo Stefano e San Lorenzo. El cunýcolo el va avanti ancora verso la sorgente dove l'aqua la vien incanalada. Da certi manoscriti del pÓroco Francesco Ziletti, ne l'archivio de la parochia, (1760-73) se pol dedur che nel rugolar mai straco de i sŔcoli l'Ipogeo, o Ninfeo, el sia stÓ anca in sŔguito bandonado, ormai pien de sassi e de tera. Ne l'ano 1817 l'ing. Giacomo Gemma l'Ó po' sistemÓ el piano nel trato del cunýcolo. Ma l'ano dopo, la sera de l'11 magio, le aque vegnendo zo da i monti a rˇta de col, roersando i muri de cinta de la piassa le s'Ó scaraventÓ nel Pantheon inondÓndolo completamente. El pÓroco de alora, Stevanelli, l'Ó dov¨ par do volte sgombrar el material aluvional fin al 1823 quando el Pantheon l'Ŕ stÓ finalmente netÓ e riconsacrÓ.
Quando, dopo aver visitÓ 'sto lˇgo, come l'Ó scrito Dante, finalmente "se vien fˇra a rivÚdar le stele" (in 'sto caso, "Le Stele", in quanto semo in Santa Maria) se g'Ó l'impression de desmontar da 'na favolosa "mÓchina del tempo" che la n'Ó scudelÓ 'vanti de un par de meiara de ani.
Disemo per˛ che no' l'Ŕ fÓcile organisar la výsita. Bisogna riv˛lgerse al PÓroco: tel. 045 - 550035, opura a la Tratorýa "Pantheon" (serÓ al luni), dove che se magna pura ben e a bon marcÓ: tel. 045 - 550681.

[torna sopra]

 

Archivio
2019 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1  
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro

Dal nùmaro de Febraro:

Editoriale
Leggi l'articolo Se se vole la pace...
No se pole parlare de pace co le armi in pugno: bisogna prima farla nÓssare ne la nostra testa, nel core, ne le case, ne le fÓbriche...
de Mario Klein
 
Devossion popolare
Leggi l'articolo La Candelora
de Ugo Suman
 
Da Maran Lagunare (UD)
Leggi l'articolo Veci mudi de dý
a cura de Maria Damonte
 
"La sguaratà" - Ciàcole polesane
Leggi l'articolo A cunti fati
a cura de Romano Beltramini
 
Da Adria (RO)
Leggi l'articolo Orti e giardini
de Sergio Bedetti
 
Da Verona
Leggi l'articolo El Pantheon a Santa Maria in Stele
a cura de Wanda Girardi Castellani