Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Marcello Lazzarin

Costume e socetà

Soto l'ombrela del "Gran Fradelo"

La Togna Batola jera rivà vizin al banco del pesse...
La Togna Batola jera rivà vizin al banco del pesse...
Tuti ghe ne parla. In casa, in piaza, i tusi in discoteca e a scola, ’nte le corsie de l'ospedale, in prima pagina de i mezi d’informazion; che tiene banco ghe xe solo el Gran Fradelo.
I zarvèi fini lo qualifica on venimento che mete in soasa el livelo pi alto de l’inteligenza umana de fine milenio, on fato culturale, pisicologico e sociale de importanza astronomica che verdarà le porte a le pùbriche relazion de le generazion future.
– Ma cosa xe capità, mariavèrgine, da fare tuto sto casin de matina bonora in piaza! sbota fora la Togna Batola rivà come on falco in medo 'l s-ciapo de done che sgoazava da on tòco ’torno l'argomento del giorno, vizin al banco del pesse.
– Cossa voto savere ti de ste robe che te si senza telavision - ghe risponde so comare Catarina, la p'ingaluzà de tute. – Prima de intrométarte ’nte i nostri discursi zerca de informarte ben o senò, cómprate anca ti la telavision e varda e scolta quelo che i dise, se te voli imparare a vìvare ben con poca fadiga.
– No sta’ preocuparte, tesoro mio – ghe ribate la Togna quasi ofesa e indispetìa. – Xe on tòco ca ghe penso e prima de la fine de l'ano me comprarò anca mi chel sacranon che daromai deta lege dapartuto e vèrde le porte del mondo novo.
A sto punto i discursi de le fémane ga scomizià a incrosarse senza retegno e ghin'è vignù fora de ogni erba on fasso. In contrà de la Togna girava ciàcole che prima de la fine de l'ano la voléa comprarse la telavision co i schei goadagnà co la vendita de na mezena de mas-cio e na dozena de ochi tirà suso e ingrassà sfadigando par tuto l'istà.
E intanto, seghitando a narghe drio a sto s-ciapo de fémane da la favela scorévole in medo ai banchi del marcà, se vien a savere tuto el resto ’torno a sto parto televisivo, ma el fato pi spassoso jera che le strupiava la verità in maniera vargognosa, come che capitava al tempo del torototèla tra la jente par metà ’nalfabeta. Le contava suso che da pi de on mese, drento ’nt'on canale televisivo on pochetin pi grande de la Liona, indove che l'aqua turbia qualche volta deventa smorcia, i sgoarata na trasmission che ghe ciapa ’l zarvelo a la jente de tute le età, che pensa solo a quelo note e dì. Na trasmission mai vista prima de adesso, na storia vera e comovente che la xe la fine del mondo (de l'informazion). Na storia che te fa montare a cavalo del progresso del terzo milenio, verso strade che ne portarà verso mondi novi. Ste done diséa che la xe na spece de pantomina, mèjo de qualsiasi telanovela, parché la ga tuto ’l condimento che te braza ànema, core e sintimento.
I dise che i crabunieri de Roma sia nà tore el fradelo pi grande (Grande Fratello) de na nobildona romana che se ciama Gina Zità (Cinecittà), parona del pi gran supermercato de la capitale, indove che i fàbrica le marionete par el cinema, i lo gabia sarà drento ’nto na specie de convento, o prason, circondà da on muro alto, co' la mansion de tèndare come on bon fradelo, ma anca de spiare, el conportamento de na diesena de tusi e tose, sarà drento anca luri ’nte chel buso; tuti quanti ga firmà on contrato de vìvare cofà simie in gabia par tri misi. L'inventore de sto zugo o sperimento vol védare quali de sti tusi sarà boni de resìstare fin a la fine, prima che ’l zarvelo ghe vaga in aqua.
Sti diese tusi, zinque par sorte, i crabunieri xe nà torli suso da on manicomio de Roma, i li ga portà lì imanetà, po' i li ga lassà lìbari ’nte sta spece de prason co’ tute le comodità de on vilajo de vacanza, ma tajà fora dal mondo, parché no i ga né radio, né telefono, né telavision e tanto manco el compiutare. Ogni tanto i ghe ne para fora uno, dopo ’verghe dà na bruta nominaja, ma senza lassarlo lìbaro dal tuto, parché ’l podarìa deventare pericoloso e ’lora i lo tegnarà soto controlo par tuto el resto de la so vita, anca se ’l guarisse dal male del zarvelo sbuso.
El "Fradelo Grando" de la Gina li spia in continuazion, dì e note da i busi del granaro, anca quando che i va al cesso, scoltando tuto quelo che i se dise – petegolessi, monade e parolaze – par darghe on voto, come a scola, so l'inventiva e fantasia parsonale; el pi brao de tuti restarà par ultimo, da elo solo, e ciaparà on premio. Par fortuna che ogni stimana riva on frate, mandà dal "Fradelo Grando" de la Gina, par confessarli uno a uno in modo da tegnerli chieti e libararli dal peso de i bruti sogni noturni, da le crisi de... nerbi e da la craustofobia. A la fine de tri misi, quando che sarà finìa sta telanovela moderna, tuta trasmessa par telavision ogni momento de la jornada, sti pori tusi sarà fidà a de i circhi equestri taliani, sempre sarà drento ’nt'on gabioto, par farli védare a la jente curiosa, farli parlare e contare suso le monade che i ga fato e dito durante i tri misi p’importanti de la so vita.
La Togna Batola, anca se on fià in disparte, no ghéa perso na parola e la jèra restà senza fià, scoltando sta fòla moderna, bela e comovente. Drento de ela la gavéa scomizià a cusire pensieri beati drio a le trame maravejose del "Fradelo Grando", ma scomiziava anca a piòvarghe ’dosso na gran delusion parché a la fine de l'ano, quando che finalmente la podarà ’vere anca ela sta benedeta telavision, la storia sarà solo on ricordo.
Finìo la spesa, finìo el giro de i banchi del marcà, le fémane xe tornà a casa, ai mistieri de ogni dì. Dopodisnà le xe restà sole solete come sempre e cusì, lavando i piati e scoando la cusina, ghe xe vegnù da fare on pìcolo esame de cossiensa ’torno i discursi de qualche ora prima, vizin al banco del pesse: forsi la Togna, sensa saverlo, la ga na fortuna providensiale de no poder védare el "Gran Fradelo" e cusì la starà fora da na sturbolà de busìe insulse che stravia la mente de la jente impizàndoghe la curiosità de savere vita, morte e miracoli ’torno a on pugno de mosche che xe zolà via prima de ciaparle.
El "Gran Fradelo" xe solo on afare comerciale, on marcà publicitario mandà so la gresta de l'onda, cusì i dise, solo par fare schei, portando la mente de la jente fora dal mondo reale, quelo che gavemo soto i piè, fora da i valori p’importanti de la vita. El "Gran Fradelo" xe na "Gran Monada", xe la paga de la curiosità umana che xe sensa confini, xe on sfogo de ciàcole che no mèrita gnanca na parola de la pagina scrita chì de sora co tanta fadiga.

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