Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Mario Sileno Klein

Editoriale

La dona: sale de la tera e luce del mondo
Quelo che dovarìssimo èssare tuti a sto mondo, pare che solo la dona la sia cussì e solo ela la gabia ricevù sto dono e sto cònpito: darghe gusto a l’inpasto de la vita e rónpare le tènebre de l’umanità con la so luce. Ma a che prezo!

Quatro Ciàcoe
Ne la nostra vita ghe xe de le robe che no se pole stare senza, se se vole vìvare: senza la luce no pol èssarghe vita e, senza el sale, a sta vita ghe mancarìa el gusto. E no ’l xe on problema de uno solo, ma de tuti, òmani e done, co la difarenza che, par lege de natura – no disemo se la xe sbalià o giusta – ghe xe chi riceve e chi ga da dare.
Sarà ben che butemo subito in crivelo sto discorso e che inpizemo on canfin par védarghe ciaro prima de dover ciamare el demonio par rivare a capirse. No semo drio parlare de la luce del sole e gnanca del “cloruro de sodio”. Parlemo de chel necessario capimento che ghe vole tra on individuo e l’altro individuo par tegnere in piè on raporto inteligente, ciaro e civile de convivenza; senza sto tipo de luce l’omo sarìa morto, come la tera sarìa tuto on deserto se no la gavesse la luce del sole.
Se rivemo a acetare l’idea che esiste na question de gènare, forse podemo amétare che, sia pur col contributo de l’omo, xe solo la dona che porta la vita, e proprio par questo la xe ela che ghe dà gusto e ghe dà visibilità a la vita.
Anca se so sto argomento sentimo odor da brusin, rendémose conto de quale dano pol provocare la mancanza de la dona te na fameja, ne la socetà, nel volontariato, ne l’arte, ne la politica, nel mondo del lavoro…
Quando manca la dona, xe come che te on canpanile ghe sia na canpana sola: a xe fadiga che la spànda ne l’aria “segni” de festa; al màssimo, la bate reciamo parché va sù messa o la anuncia la morte de calchedun: gnente de più. La vita ga bisogno de estro, de fantasia, de grazia, de gentileza, de lusinga, de incantamento, de sorpresa, de inteligenza, de novità, de pazienza e de tanto bon senso.
Xe fadiga che on omo possa ’vere tute ste qualità messe insieme. Lu el xe bravo in altre robe: el sa fare afari, el sa dirìgere aziende, el sa “zugare” in borsa, el sa fare sport, lavori pesanti e conplicà, el sa fare interventi al cuore, fegato e polmoni, el sa fare el vescovo, el cardinale, el Papa… ma el xe in dificoltà se ’l ga da canbiare i panolini al pupo o se ’l ga da dosare l’amorbidente ne la lavatrice... E soratuto no ’l sa rinunciare al grande aiuto, al sale e a la luce de la dona, quando, disgraziatamente, questa la lo abandona. E ’lora lu – purtropo càpita massa volte − el la còpa.
Se l’omo el xe convinto che la dona la xe la so propia metà, cioè el conpletamento de la so carne e de la so mente, alora el ga da molarghe de sentirse superiore e de prométarghe la parità de diriti, senza po’ mantegnere la promessa. E no stemo ilùdarse che la parità la gabia da passare ’traverso na zena al lume de candela la sera de San Valentin, o nel regalarghe mimosa l’8 de marzo: massa poco par certificare el vero valore de la dona.
D’acordo, va ben anca la serata trasgressiva de na piza tra sole done: quela la xe la serata del pìcolo sfogo, de la conplicità, del far comarò, del parlar male de i òmeni; ghe vole anca questa, ma la xe anca l’ocasion par far riflétare i òmani restà casa da soli o co i fiòi.
Questa la xe una de le sfide del nostro tenpo, la xe na partìa che se zuga propio tel canpo de l’ emancipazion feminile. Solo che, nonostante le probàbili “quote rosa”, i òmeni no i lassa lìbere, gnan par morte morire, le careghe del comando, parché le done le possa sentarse al so posto.
Insoma l’omo el ga da canbiare mentalità ne i confronti de la dona, rinunciando al so naturale egoismo e lassàndose iluminare e salare da sta meraviliosa creatura, l’opera d’arte che el Creatore ga fato, giusto dopo el primo “schizzo”, modelando Adamo. Ma sì, lassémose incantare da l’umiltà de la luce e del sale de la dona!

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